Obese level III

Assalammualaikum wbt & Salam Sejahtera, 


Image result for shock icon
Dayah dah lama berada dalam category obes since i'm in Primary school. Just imagine standard 6 dah 75kg! Sama besar dengan cikgu (cry). Kesedaran untuk kurus bukan tak pernah ada dan bukan juga tak pernah cuba mengurangkan berat badan. Pelbagai cara berpuluh ribu dah habis just untuk kurus. Tapi it's never help me. Turunlah sikit lepas tu it's static or my body give signal don't take the meds anymore.


Last few weeks, Dayah jumpa pakar dan kena timbang. Sekali tengok meter..... (rasa nak rebah!) Bapak giler banyak! Tak pernah Dayah capai berat segini rupanya. I can feel my body. Makin tua dah Dayah! From year to year, I have been trying but always failed. Sekarang ini kebanyak programme diet hampir semuanya with cost. No and will say no. I have enough of commitment and don't want to add extra.


Talks about money, yah its will never enough. Lagi besar you have lagi besar you spent. I'm in progress restructuring my own finance. Told you what, Dayah jadi marah kalau people call for market their product. Especially upgrade package. Manis2 kata2.. end up you rasa eh mcm worth... but u never claiming anything. Not win win at all paid around 2.5k a year let say.... your return only after 20 years.... hello lamanya. Yerlah mmg pasif income, it just dayah kena sedar diri. Stop somewhere should I stop. No more spending for unnecessary. To date entah berapa insurance I have pun tak taw (gelakkan diri sendiri. Hand at face!) Ehhh dah merapekk jauh... hahahaha...


Back to obese story. I'm seriously need to do something on its. Very3 critical and I never feel comfortable with my weight ... just I'm confident with myself. Just my weight will kill me at? Bila-bila masa sekiranya saya tak tolong diri sendiri. I need support. Please share your experience with me. Thanks in advance.


.............. penat wei naik tangga sampai tingkat lima dah mcm naik tingkat 20!........

2 comments:

Suraya Hussin said...

salam dayah..saya pun obese..saya mengalami masalah yang sama dayah.. lebih2 lagi sy terkene simtom gout..everything was stiff. tangan saya kaku x boleh menaip.. bayangkan saya terpaksa siapkan tesis..duduk sekejap je dah sakit lutus dan sendi tangan..doctor suruh saya turunkan berat badan dan jauhi mknn yg boleh trugger uric acid tinggi,dan lagi satu saya pun ada keturunan kencing manis which is i prune to be obese..ye semua tu ada kaitan..saya memotivasikan diri untuk STAY HEALTHY..what i am doing now,stay SAFE playing the healthy food and also EXERCISING..saya suka inspire orang untuk lebih sihat...semoga dayah diberikan kekuatan ye dayah InsyaAllah

Dayah said...

Thanks Sue for your support.
I'm going to do the same thing.

Dayah tengok Abah Dayah consistently puasa and ge get his result.
I'm preparing myself to do the same. InsyaAllah.