Audit Diri: Kekerapan dan perlaksanaan

Assalammualaikum wbt & Salam Sejahtera,

Audit diri, perlu di lakukan hari-hari dan ini cadangan saya kepada sahabat semua:-

Audit diri:

1) Audit solat 5 waktu, cukup tak?


Seorang Islam, wajib menjaga solatnya. Remind diri everyday. 5 waktu yang perlu di jaga:
  • Subuh 
  • Zohor
  • Asar
  • Maghrib
  • Isya'
2) Audit hutang, bayar tak?

Hutang jangan di tambah dan jangan di lupa. Plan your financial. Ada masa saya regret ada hutang, akan tetapi hutang itu ada yang bermanafaat ada yang menyusahkan. 

Hutang yang bermafaat: 
  • Beli Rumah secara pinjaman. 
  • Beli kereta secara pinjaman. 
Hutang yang menyusahkan:
  • Hutang credit card (especially secara boros... ingatan buat diri sendiri)
Hutang kalau tak bayar, senang tak hati? Cuba kalau ada yang hutang kalian dan lupakan terus? Apa kalian rasa? Hutang kalau pun 10sen tetap hutang. 

3) Audit berat badan, berkurang tak?

Ini khas buat diri saya. Makin berat badan, makin lambat segala perbuatan. Percaya tak bila badan kita berat kita lebih malas. Sebab kita sering penat. Jadi marilah kurangkan berat badan. 

Kalau ada yang marah dengan penyataan saya, maaf. Ini pengalaman saya sendiri. Selama hampir 20 tahun lebih saya obes. Kalau ada masa rajin, masyaAllah okay la. Kalau masa malas, nauzubillah. hehehe. Jomlah jaga makan, jaga kesihatan. Macam-macam cuba kalau tak displin dan konsisten tak jadi juga. Kan? 


4) Audit kerja, siap dah?

HOHO.
Bab kerja tak akan pernah berakhir. 
Jadinya. Mula susun kerja yang ada.
Letak "PRIORITY" 


Hoping and hoping.
May Allah help and ease our burden. 
But don't just hoping with praying to HIM. 
It is USELESS! 


Make your life colorful and enjoy it!
Masa kita di dunia, kita tak tahu bila tarikh luputnya. Sebelum di panggil pulang, auditlah diri. Sebelum menilai orang lain, audit diri dahulu. Adakah aku begitu jua? Mahukah aku jadi sepertinya? 

Audit diri tak perlu masa berjam-jam. Tanya diri dan jawab dan laksananya penambah baikkan buat diri sendiri. 

D_Y_H
Tak Sabar. Bersabarlah. 

0 comments: