ACCA Vs. CIMA part 2

Assalammualaikum wbt & Salam Sejahtera, 

This topic dah jadi "Pisang Panas". Thank you readers and all question yang ada di blog mahupun yang email direct pada saya. Kalau soalan-soalan dalam blog ini, mungkin take times sikit saya nak reply. Tapi kalau email direct, insyaAllah more faster. 

Yang bestnya, dah jadi kawan baik pula dengan blog reader. Baguskan. Sharing knowledge and gaining knowledge at same time. 

Dan tak sangka, this topic menarik perhatian En. Hansuke juga (eh tak busy pulak pakcik :P.. ahahaha. Jangan marah. Taw. Auditor bz. :P. Lama juga tak menjengah ke blog pakcik ni. Blog walking pun dah lama tak terlaksana) Hailo. Bz la sangatkan. Eh. Bz bebeh. Bz benar. Kahkahkah. Macam tak ikhlas gelak tu kan. Macam je la. Eh dah merapu. Kekekekeke. Itulah jangan bagi Dayah membebel, entah apa-apa yang di rapekkan. I can't stop talking once you ask me to talk. Heee... awak tahukan saya macam mana. Everything I wanna share. 

Okay back to the sharing part. Thanks for all the comment on previous entry. Sila lihat sini. and and and..... Mr. Jay is sharing his though also.. WOW!. Thanks Sir for your sharing. 


Lecturer: Jay MSc UK, Pg.Dip Marketing (UK) FCCA said...
If you already have a qualification that is recognised by MIA, go for CIMA - higher value compared to ACCA for those who don't like audit or accounting.

You will then progress into FP & A department, who are usually ear marked to become CEO of the company.

Hope that helps

and.... En. Hansuke juga have say something, 


hansuke said...
Fatin Filza:
On behalf of dayah (dia dulu pernah jadi boss sy, walaupon sy lagi tua skit dari dia :P). memandangkan si dayah ni sangat2 la busy dengan kije audit dia, al-maklum la, internal audit manager katakan, of course la super duper busy sepanjang masa. uhu.

ok, fatin. kalu dah decide nak masuk commercial, chances anda untuk pass paper ACCA tu sangat la tinggi, tapi only if kamu attend kelas, dan di ajar oleh 'the right lecturer', buat latihan past year, rajin buat ulang kaji dan lain2, inshallah, nak score world class result pon bole kalu dapat jawap soalan ACCA secara betol dalam masa 3 jam yang diberikan masa hari exam.

tapi bagi saya la kan, kalu kamu amik part-time acca, better kamu amik 1 paper setiap sem. lagi pon, kenapa nak cepat abis? nak kejar ape dik oi? haha~

ikut my experience, sambil kije dalam external audit (kat firm 5 terbesar dunia, cewah nak bagitau gitu uhu), memang xdan nak study langsung kalu amik 2 paper, 1 paper pon xdan sebenarnya..(percayalah, sy dah fail paper p1 n p3 june exam aritu haha~)

tapi terpulang pada diri sendiri la sbrnya, kalu kamu rasa mampu bawak 2 paper every sem part time, then go ahead, no problem. tambah pula, kamu bukannya kije kat audit firm pon kan, so bagi saya kalu kamu decide nak amik 2 paper setiap sem, cukup itu sahaja, no more than 2 ok? kalu amik lebih dari 2, inshallah, fail semua..haha~

si dayah ni, amik 1 paper setiap sem kalu kamu nak tahu. tu pon ada sem yang dayah memang xamik langsung, sebab xdan nak study katanya, terlampau busy dengan kije. pastu, dulu dayah ada study kat UiTM, kelas petang camtu, tapi dia selalu rushing nak ke kelas, so maybe dayah dah tukar jadual kot, maybe dia dah study sendiri, sebab dalam post kat atas ni pon dia ada cakap dia ada masuk open tuisyen, so i assume dia skang xdan langsung nak gi kelas. so dayah, please jawab soalan ni sendiri ye..ehe~

ok, itu saja. sorry dayah, my comment sgt panjang :)

p/s: all the best fatin n also tuk dayah, bakal jadi chartered accountant plus partner!!!!!! :P

Ada 2 tahun rasanya En. Hansuka leave his position dekat tempat saya bekerja. We still keep in touch and last talk to him, he finally made his decision to teach. BRAVO! That's might be the best for you brother. 

Bila paste comment En. Hansuke ni baru notice, makkkaihh panjangnya. His last paragraph memang tepat sekali. I didn't took any class lagi. This December sitting pun saya tak sempat nak ambil test dan saya tak nak ambil risiko failed lagi (ha.. pengakuan ni). As I know, how suffer I am this few months. In the transition of changes, memang horrible kehidupan kerjaya saya. But take it easy and alhamdulillah saya makin biasa dengan perubahan drastik yang berlaku. Cuma bebelan dalam hati tak usah cakap. Berjuta kali bermonolog sendiri. It is not easy when you have reached certain level, which everything you need to take care.

Saya memang akan ambil 1 paper 1 sitting. Saya cukup tabik spring dengan mereka yang boleh ambil lebih dari satu subjek. Dengan jadual kerja yang sentiasa padat, saya tak mampu memberi tumpuan yang baik dan penat nak kecewa tengok result. So as for now, I need to plan properly my study. Leaving this industry might be the best choice, cuma ruginya the knowledge dan skill yang tak mudah dapat di dunia commercial. 

CA insyaAllah saya dalam usaha. Partner tu tak lah En. Hansuke. Itu semua cerita lama. Saya punya cita-cita baru, InsyaAllah sedang berusaha lagi. Doakan saya sahabat semua. Tapi jiwa saya masih jiwa seorang auditor.. jiwa seorang akauntan... apa jua saya buat.. masih ada ciri-ciri itu. Kadang-kadang nak ketawa dengan sikap typical yang terbentuk dalam diri saya. 

So for those yang masih mencari-cari, mana hala tuju kalian. Pilihlah yang terbaik. Sama ada ACCA mahupun CIMA kedua-dua membantu karier anda. Tak kiralah apa pun anda ingin jadi kemudian hari. IT IS REALLY VALUABLE. Rugi tak buat! 



















D_Y_H
Oh panjang lebar ocehan sayakan. Moga sahabat2 yang masih mencari hala tuju dapat membuat keputusan yang baik. InsyAllah saya almost reaching my target. Doakan saya.  

0 comments: