Sharing: ACCA vs CIMA part 2 (jawapan kepada comment Cik Fatin Filza)

Assalammualaikum wbt & Salam Sejahtera & Good Day, 

Hello semua.... PEACE YOW! 
Sihat semua? Maafkan saya kerana senyap seketika.
Hilang modal untuk menulis di sini. 
Mencari identiti saya yang makin di hakis waktu. 
Kadang-kadang kita perlu berbuat demikian. 
Tapi? Adakah saya sudah ketemu jawapan?
Mungkin. Hari demi hari saya kini mungkin lebih terisi. 
Makin banyak komitmen dan kadang-kadang terkeliru. Eh? Hehehe. Wajib ada keliru kan. Hahahaha. 

Anywhere back to the topic (melalut ke laut betul Dayah ni kan) 
Thanks to Fatin Filza for dropping your comment here. Here we go, 
Fatin filza said...
Kak, nk tnya pndapat, ok x kerja smbil buat P papers? Xda life langsung or biasa2 ja? Sbb sy nk switch study mode to part-time, umo pn xbrapa nk muda, ksian kt parents jgak..nk kawen lg (ehem)...

So, apa pndapat akak kerja smbil buat P papers, bdw, sy nk kerja commercial line, dah serik keja kt audit firm..10 bulan tu ckup dh..

Akak study sndri or pg tuisyen ..n cmna jadual harian akak..dpt stdy leave x..sory byk tnya..xramai yg boleh ditanya pn.. "-____-
fatin filza said...
Satu g, kalau amik 2 paper satu sem (sambil kerja) ok x..akak amik brapa paper satu sem?

Before that, Dayah tak lah pandai sangat nak beri pandangan. Sekadar perkongsian yang perlu saya nyatakan.  

Soalan pertama: 

Ok x kerja sambil buat P paper?

Jawapan:

Ok sangat. Sebabnya? Dayah pun buat P papers sambil bekerja. Relevannya? Banyak boleh relate to work. Cumanya P paper lebih berat dan memerlukan banyak masa untuk membaca, memahami dan juga latih tubi. As for me, Dayah lebih relax. Sejak azali macam ini. 

Soalan Kedua:

Study vs work?

Jawapan:

Bergantung kepada keupayaan individu. Ada sesetengah orang,  dia cuma boleh fokus pada satu sahaja. Iaitu study. So continue study and once completed then work. Tapi saya tak mahu. Sebabnya? Saya rasa rugi. Dalam pada study, boleh bekerja kumpul apa yang patut (i.e. duit simpanan, jalan-jalan, beli asset and most important number experience of work). Tapi kena betul-betul planning. Study and work. Kelas? Revision? Do exercise? 

Kalau work dalam audit line memang busy. I know that dan selama ini Dayah bekerja dalam audit line. Busynya, fuh! Tarik nafas panjang-panjang. Those day masa saya masih lagi kerap outstation lagi tension. Nak attend kelas pun payah. Nak lagi bila kena work extra hours. Kalau bekerja di komersial line mungkin masanya lebih terluang (maksud saya selepas waktu bekerja) The choice is yours Fatin. Buatlah pilihan yang sebaiknya. Kalau bekerja memang betul-betul kena balance life. Working life, study life and your life (love, laugh and bla bla bla). Hehehe.... Selagi belum berumahtangga ini eloklah cepat-cepat habiskan study tu adik oii. Nanti dah berumahtangga, lagi busy rasanya. Rasanya la. 

Dayah pergi kelas. But for repeat paper no. BUT NOT A GOOD ADVICE. Pergilah kelas Fatin. At least kita lebih guided. Ada discussion and kita lebih memahami topic. Bayangkan masa sebelum ACCA kita attend kelas juga kan? So same. 

Study leave and Exam leave? Di tempat Dayah bekerja memang provided study and exam leave. So before pilih tempat bekerja tanyalah dulu. BUKAN SEMUA COMPANY PROVIDE THIS BENEFIT. But most of the AUDIT FIRM provide this benefit. Dan tak silap Dayah, most of big big corporation provide this benefit as well. So pls choose right company. Jangan main aci redah je. Bertanyalah. 

Soalan ketiga:

Berapa paper per sitting?

Jawapan:

Ada kala saya ambil satu ada kala 2. Bergantung kepada subject. Advisable 1 per sitting. Tapi kalau yakin ambil la lebih. Cepat sikit habis. 

Percaya tak, bila dah buat ACCA ini target saya cuma nak LULUS. No more think of SCORE. Gile tak boleh blah statament saya kan. Hahahaha. Dulu-dulu kalau tak SCORE mesti tak puas hati. Sekarang LULUS tu rasa nak peluk semua orang dah. Sumpah tak tipu. Dan ini benar. Bila saya LULUS, satu rumah saya lari dan peluk orang. hahahaha. 

To Fatin.

All the best dear. Buatlah pilihan yang bijak. Moga jawapan-jawapan saya sedikit sebanyak boleh membantu. Hopefully. 

Pssst...........


Wish me all the best... for coming exam.. fuh... sungguh I'm not ready at all dan sudah siap sedia dengan dua kemungkinan. Ciayok D!

D_Y_H
Thanks to Allah for what I have now. Pray for better life in future, insyaAllah. 

2 comments:

fatin filza said...

Wiu! Tq kak! Goodluck by the wayyy!! Ada soalan lg sy tanya byk la..siap bookmark blog ni "-_- hahahaa..

Dayah said...

Salam Fatin,

hahaha... by the way thank you.
InsyaAllah selagi mampu menjawab .. akak tlg ya.. Salam kenal ya^^