Gemuk Kurus Gemuk Kurus Gemuk Kurus

Assalammualaikum wbt & Salam Sejahtera & Good Day, 

Gemuk ke kurus?
Gemuk ke kurus?

Gemuk ke kurus?
Gemuk ke kurus?

Gemuk ke kurus?
Gemuk ke kurus?

Gemuk ke kurus?
Gemuk ke kurus?

Gemuk ke kurus?
Gemuk ke kurus?

Gemuk ke kurus?
Gemuk ke kurus?

Gemuk ke kurus?
Gemuk ke kurus?

Gemuk ke kurus?
Gemuk ke kurus?

Gemuk ke kurus?
Gemuk ke kurus?

Gemuk ke kurus?
Gemuk ke kurus?

Gemuk ke kurus?
Gemuk ke kurus?

Gemuk ke kurus?
Gemuk ke kurus?

Gemuk ke kurus?
Gemuk ke kurus?

Gemuk ke kurus?
Gemuk ke kurus?

Gemuk ke kurus?
Gemuk ke kurus?

Gemuk ke kurus?
Gemuk ke kurus?

Gemuk ke kurus?
Gemuk ke kurus?

Gemuk ke kurus?
Gemuk ke kurus?

Gemuk ke kurus?
Gemuk ke kurus?

Gemuk ke kurus?
Gemuk ke kurus?

Gemuk ke kurus?
Gemuk ke kurus?

Gemuk ke kurus?
Gemuk ke kurus?

Enough! Dayah STOP! he  he he. Kalau korang baca pun suruh saya STOP ini kan pula kalau hari-hari korang dengar kawan korang bercakap ulang-ulang benda yang sama dalam situasi di bawah:

1) Aku gemuk wei - Kurus je pun BMI below 25. 

2) Aku gemuk wei, tapi makan makan makan. NO INITIATIVE!  - Gemuk! BMI above 25

3) Aku kurus kan, sebenarnya nak sedapkan hati sendiri - Gemuk! BMI above 25

4) Aku kurus kan, bercakap dengan orang gemuk. Ini nak penampar dan sengaja perli kawannya. Hahahaha. Kurus dengan BMI below 25. 

Anda rasa anda di mana? Saya tentunya di ABOVE 25, kategori OBESITI. Yup, saya bukan sengaja mahu menulis untuk suka-suka atau sakitkan hati siapa-siapa (jika terasa). Apa yang saya lakukan untuk dapatkan berat ideal? 

TAK BUAT APA-APA? 

Jawapannya:

TIPU! Sebab saya sedar saya adalah golongan berisiko terhadap segala jenis penyakit dan boleh GOL dulu (opss,. kasarnya!) he he he. Bukan masuk GOL dalam permainan bola sepak ni. Tapi tinggalkan dunia ini dahulu. Dan mungkin menyusahkan orang apabila sakit. Dah la berat! Siapa nak tolong angkat? Silap-silap kena minta bantuan jentera angkat? Haaaa? Mungkin! 

APA SAYA PERNAH BUAT UNTUK KURUS?

Jawapannya:

MACAM-MACAM! Tapi? I HAVE NO DISCIPLINE TO CONTINUE! That the correct answer for that. Teruknya! No motivation, walau takutkan diri sendiri dengan macam-macam cara. Aduhai! Sedihnya. But But But semengat untuk kurangkan berat badan sentiasa ada. I WILL! Doakan kejayaan saya yer semua. (kata orang buang masa je nasihatkan dia, tak apa. Awak doakan saya yer supaya consistent dalam diet ni) 

A) Saya buat apa? Saya pernah turun 10kg dalam kurang sebulan. Apa saya buat?

Ini sewaktu belajar di UMS dahulu. Di bulan puasa, No carb! No sugar! Hahaha TIPU! Actually, still take carb and sugar, why. Buka puasa sepanjang puasa cuma ambil, 

1) SOTO AYAM which ada Bihun Putih (ada carb), Isi Ayam (Protein), Kuah Soto (ada carb ooo) MSG x payah cakap because I have to buy. So kedai selalu masak guna MSG!
2) TEH "O" SUAM LESS SUGAR, see ada sugar but lesser. 
3) MAGHRIB dulu, kunci pintu bilik and excercise for 30 minute without FAILED! 
4) Sahur and Maghrib! Wajib minum TEH MUSTIKA RATU (pek warna hijau) Satu cawan each. Buatlah pekat2.. hahaha giler tak best.

Hasilnya! 10 kg hilang dari badan.

B) Ambil makanan tambahan, turun 12 kg. Dalam 4 bulan. Apa saya buat?

Very slow! I eat what I want! But in control. Even until now, still use to it. To kuantiti makan. I mean nasi, is half pinggan. Apa makanan tambahan? JUSTMATE5 (betul ke saya spell ni? erkk belasah la labu ek..hee maaf) Until certain time I feel, this is just waste of my money! I feel sick. Sometimes wrong with my body, I don't know what to tell. But most of the time saya rasa badan saya penuh dengan toksik dan makin banyak bahan kimia saya ambil dari nature thing. Ohoooooo... minda saya dah kenapa? Seriously, this is what I felt! and I stop ambil. 

C) GYM! Ohoooo rajin benar kau Dayah! Consistent body weight but isi2 keras dapat di lembutkan (erk mcm mana nak explain? Entah, biar saya je faham. hahahaha ;p) tp sebenarnya turun berat cuma saya tidak timbang dengan consistent.

Yezza, three times being a member of gym. End up? Waste money again! LOL, DAYAH MEMANG TAK SAYANG DUIT! uhhhhhh. Kalaulah simpan, dah boleh buat down payment rumah 20X70. Eh tak la banyak mana? Giler. Bagi dekat orang Food Dessert. Memang sakan dapat healthy food. Poor myself la. Why tak teruskan? 1. JAUH NUN! 2. NO SAFETY at parking area. 3. NO FRIENDs! Ini mengada. He he he. Dan adakah saya akan ke GYM semula? MUNGKIN! Saya terfikir nak beli peralatan sendiri di rumah sahaja. Kerana setakat ini INI lah tempat selamat yang saya rasakan selain, aurat pun dapat di jaga (ini yang penting) dekat sana.. ya ampun. Frankly, mata terseksa oh. PERCAYALAH! Tak mo cerita lebih-lebih. Faham-fahamlah sendiri. 

Tapi apa sebenarnya yang perlu di lakukan? Saya ada solution cuma mahu dan tidak dan displin harus ada. Jika tidak mimpi sahajalah. Sampai kapan pun saya akan terus sebegini. 

1) SENAMAN yang consistent! 
2) SAY NO OILY FOOD, PROCESSES FOOD, RED MEAT! Kenapa red meat? Sebab red meat lambat process penghadaman. 
3) No CARB! Betul ni. Banyak ambil PROTEIN. 

Itu je la. Tak ada lain. Saya memang tak tahu kenapa saya tak boleh ambil makanan tambahan untuk kurus. Sebab I can feel sick! It's still A PROCESS FOOD! Mind you, PROCESS FOOD! Mesti ada yang bangkang. Tak apa, ada sebab masing-masing dan saya pun sama. 

Sudahlah badan dah penuh lemak2 degil. Now tambah bahan makanan yang di process dengan bahan "kimia" walaupun di protes habis kata tidak ada. Well, dia masih di process kan? Anywhere apa sahaja yang kita makan akan terdedah kepada PROCESSES FOOD. Nothing is natural, unless kita ambil dari sumber natural tanpa campuran lain masak terus. 

PENDEK kata, KURUS la DAYAH oi! Dari bebel panjang lebar ni. Saya jelous orang kurus, tapi pemalas piang nak kurus hahaha. WELL. Good Luck to me. Kumpul duit nak beli basikal la. Hahahaha. VERANGAN dulu eh.

D_Y_H
Bila DAYAH nak kurus? Jom kira hari. hahahahaha. Jangan marah, senyum lebih baik. PEACE! I WISH ONE DAY, SAYA SEDAR DIRI. SEDAR TAPI TAK BERSUNGGUH. SELESA DENGAN APA YANG ADA.

2 comments:

saya tak tipu....nina the mummy n the boys said...


D....kita samala....pok pek2 nak kurus tapi malas nak senam pek tu makan tak ingat dunia!!!!all the best to both of us supaya tetiba kurus!!!

Sufi Elyna said...

hi,

nice entry, :-)

sila blog walking ke blog saya yer...

ihaveextrainches@blogsport.com