Alahai adikku sayang: VALENTINE itu HARAM

Assalammualaikum wbt & Salam Sejahtera, 


Alahai adik-adikku sayang. Walaupun ia sekadar mengingati ia tetap haram. Kenapa? Kaji semula apa di sebalik Valentine Day. Siapa yang menyambutnya? Kenapa ia di sambut? 


Siapa menyambutnya?


Mereka yang beragama KRISTIAN. Jelas? 


Kenapa ia di sambut?


Sempena mengingati kekasih. 


Sebagai seorang yang berpegang pada Islam itu cara hidupku (dalam erti kata lain AGAMAKU), hari-hari kita mengingati kekasih. Siapa kekasih kita? Paling utama Allah swt, kerana hari-hari kita sujud kepadaNya. Betulkan. 

Jangan ya adik-adik, terdetik di hati pun jangan sesekali dilaksanakan niat hati tersebut. Biarlah, semua hari pun sama. Baca lebih lanjut di sini, Hukum Rai Valentine & Jual Bunga by Ustaz Zaharuddin

Di petik dari artikel tersebut, firman Allah yang bermaksud,

"Dan sungguh Allah telah menurunkan kepada kamu di dalam Al Qur'an bahwa apabila kamu mendengar ayat-ayat Allah diingkari dan diperolok-olokkan (oleh orang-orang kafir), maka janganlah kamu duduk beserta mereka, sehingga mereka memasuki pembicaraan yang lain. Karena sesungguhnya (kalau kamu berbuat demikian), tentulah kamu serupa dengan mereka. Sesungguhnya Allah akan mengumpulkan semua orang-orang munafik dan orang-orang kafir di dalam Jahanam" ( An-Nisa : 140 )


Anggaplah 14-Feb itu seperti hari-hari biasa tidak ada bezanya dengan hari-hari lain. Tidak perlu menyambutnya dengan bermegah-megah ya adik-adik. Jangan mengundang murka Allah swt. Banyak lagi hari-hari Islam yang perlu kita ingati. 

D_Y_H
Melompat saya seketika apabila di momokkan dengan hari tersebut, mengingati sesama kita adalah lebih baik dari berdiam diri. Kita kadang2 terlalu keduniaan sehingga terlupa akhirat yang mendatang. 

0 comments: