Bila Dayah rajin.. maka berasaplah dapur ;P

Assalammualaikum wbt & Salam Sejahtera,

Those knowing me, tahulah betapa pemalasnya manusia satu orang ni! hahahaha. Sungguh aaihhh. Bila mai mood nak masak, maka ke dapurlah kita. Bermula dengan pergi tengok tempat catering, ke tesco semenyih kami kononnya nak cari both MPKJ. Sekali tak ada, nampaknya Iklan di suratkhabar telah menipu angah. ish ish ish sungguh un-ethical. Kalau dah di iklankan, kenapa tidak di bukanya? Kami anggap tak ada rezekilah.

Masuk-masuk tesco, kedai pertama yang menarik perhatian Dayah tentulah kedai buku.. heeee. grab! 1 buah. Jalan. Hoyehhh. Now tengah nak habis.. hehehe. Saya memang hantu membaca kalau dah suka. Tak makan pun tak apa. Nak jadi cerita, saya kembali semula ke kereta. Eh mana depa ni? Naik pusing2 cari. Tak nampak pun. Pergi ke kereta semula. Eh, still tak adaa? Tak apa, call la. Lol! Mana nak jumpa depa dok sibuk beli cili hidup. Kata Abah lebih murah dari NSK. Aikk? Sampai sini dia sempat nak memborong? Ahh sudah, kami cuma naik sang kancil. Muat ke tak ni?? Naiklah juga Dayah ni. Cari-cari dia orang, tak jumpa. Alihnya Dayah belilah apa yang patut dan makanya terhasillah menu-menu petang di bawah:-

Adatlah, orang "rajin" macam dayah ni. Simple2 sajolah. Sejak2 tahu mcm mana nak buat mushroom sendiri ni. Memang nak je selalu buat .. tapi .. tapi .. tapi.. tak berapa nak rajin nak pergi beli barang.. nak masuk dapur. So easy, masak ini sebenarnya senang. Provided you want to try it. If not benda senang pun kita rasa susah bebenar, yer tidak? Yer kan ajer la (hahahaha ;P)
Apa Dayah masak? Saya cuma membuat mushroom soup dan garlic bread and suruh angah cook pasta. Dan Dayah pun dah taw masak pasta sauce. Hoyehhhh, senang je baiiiii. punyalah dulu-dulu rasa makaihh susah bebenar. Tapi senang sahaja rupanya. Baikkklahhh saya akan explore lagi. Saya memang suka makan, masak? hahaha. bila mood mai.. okay! heeee.

Process 1 for Mushroom Soup - Bahannya pun senang. Cendawan Butang yang fresh, onion, garlic, fresh milk, black paper, salt, parsley serbuk je, isi ayam and tepung gandum. Dayah cook semua bahan sekali except susu, itu saya blend bila bahan semua dah pekat. Lepas blend masak sampai pekat dan tutup api.. pastu makannnnnn yeah.. Nanti rajin saya share resipi lengkap. Kombinasi dari beberapa resipi dan Dayah tukar ikut dan sayalah. Sukatan pun ikut dan saya, hehehehe.

Bahan for garlic butter. Ate, lupa beli. So, buatlah ikut dan juga.. muahahaha. Bahannya, parsley serbuk, lada hitam, garlic yang dah dicincang halus dan butter. Masak sampai butter cair dengan api perlahan pastu sapu jelah atas roti. heee.. punyalah malas nak bakar roti kekeke. Selamat mencuba.

This is done by Angah

Okeh, inilah hasil garlic bread malas saya^^ Jadilahkan. I loikkeee. Rasa garlic yang mild and ranggup!

Angah cook also.

Inilah hasilnya, mushroom soup with garlic bread. Yummmy! Sungguh sedap! Ehh angkat bakul. hahahaha. Belasahlah labu. Janji boleh terima dek tekak. Layan je.
Itulah hasil kerajinan saya di petang Sabtu. Ok, calooo bebeh. 

D_Y_H
Tonight ada majlis tahlil kat rumah. Saya kagum dengan bibik. Antara banyak-banyak bibik, setakat ini dia paling soft spoken dan very nice person. Nice.

0 comments: