Share Ovarian Cyst - Saya belum berkahwin?

Assalammualaikum wbt & Salam Sejahtera,

Hari ini Dayah received satu comments from seorang reader regarding Ovarian cyst. Dah rupa tempat rujukan pula,jelirgatai hehehe.. Gurau sahaja ya. Ada seorang sahabat saya ni, meninggalkan komen di entri "Ovarian Cyst"

Anonymous said...
salam dayah...hurm...sy pun dapat kesan cyst 3 thn lepas tp sy tk begitu amik berat sbb ingatkan ia akan hilang sendiri.semalam sy pegi check kat klinik lagi,ru[anya cyst tu masih ada lagi.saya mula risau memandangkan saya belum berkwin..cuma cyst tu blh terasa sakit lagi..
Sebagai sahabat, saya perlu yakinkan Anon. Jangan berfikiran negative. Saya juga sama seperti Anon belum berkahwin. Dapatkan nasihat doktor adalah sebaiknya. Jangan tunggu-tunggu, kelak lebih bahaya kerana ia membesar. Mencegah itu lebih tetapi bagi kita yang sudah sedia mengalaminya mengubati itu adalah jalan memperbaikinya. Monitor size cyst dari semasa ke semasa. Kerana apabila ia terlalu besar, ia akan menyebabkan komplikasi yang lain pula. Doktor saya selalu nasihatkan saya "Dayah jangan tunggu sampai rasa terlalu sakit baru jumpa doktor!" I always be reminded by Dr. Ras as at when I meet her.

Those yang blur-blur tentang topik ini, boleh refer pada link di bawah ini;-

1) Berkaitan menstrual cycle
http://nhidayahthm.blogspot.com/2010/03/menstrual-cycle_16.html

2) Sedikit infomasi berkaitan Ovarian Cyst
http://nhidayahthm.blogspot.com/2010/02/ovarian-cyst.html

Dan untuk penerangan pakar silalah rujuk doktor anda. For ladies beware, kadang-kadang kita rasa kita sihat tetapi dalaman kita tidak sedar. Atau we tend to ignore, mcm Dayah! Seriously, I tend to ignore all sakit. I'll proceed with all my work sampai rasa sakit itu hilang sendiri. Sehingga sampai satu tahap, saya sendiri tak mampu nak tahan.

D_Y_H
Sakit itu ujian dari Allah dan sesungguh ia penghapus dosa

4 comments:

Nurul Aima Hj Kaim said...

ha ah kena monitor sentiasa..i have both fibroid and cyst..tp fibroid tu dah ilang..cyst lg yg tinggal..tu pun bhgn dada..dekat dngn breast but dr kata bukan breast..tp bawah kulit hmm

Dayah said...

Salam Kak Aima,

Cyst ini dekat mana-mana pun dia ada kan kak..
Akk maybe boleh kongsikan apa akak amalkan untuk hilangkan fibroid tu & cyst akk sekarang under control la ya sizenya?

Dayah said...

Salam Kak Aima,

Cyst ini dekat mana-mana pun dia ada kan kak..
Akk maybe boleh kongsikan apa akak amalkan untuk hilangkan fibroid tu & cyst akk sekarang under control la ya sizenya?

Nurul Aima Hj Kaim said...

so far takde amalkan makan apa-apa T__T ada juga tny dr. tp dr tak suggest apa-apa..ubat pun dia tak kasi...tp supplement food konon dpt buang benda tu rasa ada jual kat farmasi atau pn bleh tanya dr. hmmm tp mungkin MAHAL sikit la..tp tak salahkan berusaha..healing gamat gamojin kotak kaler ijau tu ok kot..ada kawan my mum makan secara berterusan bleh hilang fibroid..tp kena amalkan la..harga pn berpatutan..