Menolak

Assalammualaikum wbt & Salam Sejahtera,

Dayah baru sahaja meeting with my boss. Menolak perlawaan CNY company dinner. Atas sebab utama adalah ia di buat di restaurant cina dan merupakan restaurant yang menyediakan makanan tidak halal.

But our bosses kata akan cater Halal food for us. Dah hampir seminggu Dayah nak cakap dengan dia tentang benda ini, baru petang ini berkesempatan. Saya tidak selesa. Apatah lagi mahu masuk dan makan di sana. Banyak faktor yang membuat Dayah fikir patut tolak perlawaan mereka, although dia akan sediakan halal food. Adakah tindakan saya salah?

My bos siap kata in "my religious what you eat yang you have to look, yang masuk ke dalam badan" as long as you not eating eat is ok. Same goes to us right. Correct me if i'm wrong yer. Saya berfikiran;
1-Restaurant itu tidak halal dan saya akan masuk dan duduk bersama mereka.
2-Pandangan mata orang yang akan jadi bahan fitnah. Walau niat kita bukan seperti di fikir mereka. Bukan Dayah menyempitkan pemikiran. Tetapi prevention itu lebih baik dari cure.
3-Ragu-ragu, bila dah ragu2 ia akan jadi haramkan.
4- Saya duduk dekat Malaysia, berapa banyak restoran Halal yang ada.

Saya terpaku seketika untuk jawab soalan bos saya, "how about if you came to my house?" trap question betul. Ya Allah dugaan betul. Apa jawapan korang agaknya kan? Agak-agak apa yang anda lakukan?

D_Y_H
Kadang-kadang Allah uji kita dengan perkara mudah

2 comments:

NORHAYATI BERAHIM said...

susah kalau dapat kekawan atau bos yang tak tau halal haram. Macam jiran cina akak, dia kalau nak makan benda tak halal dia makan di luar, itu pun yg makan suami dia
kuali pinggan mangkuk kena ambil kira juga Dayahkan..masa menghidang makan..
tolak aje terus, tapi kalau nak datang rumah..tak apa..ziarah.makanlah kuih2 kering aje..

Dayah said...

Salam Kak Yati,

Haa tu la, susah mmg susah. Nak kata dia tak tahu dia mungkin tahu cuma dia tak faham.

Sya nak explain pun saya takut salah. Explain mana yang mampu. Sampai dia boleh terima. Mujur dia terima. Pasai rumah dia tu, saya cakap juga boleh.