Ada apa dengan Paras rupa

Assalammualaikum wbt & Salam Sejahtera,

Monday is near to end. Dayah was on holiday, Federal holiday kan kenyit suka sengihnampakgigi dapat masak & dapat masuk office do something. Why tiba2, Dayah bercakap tentang paras rupa??

Curious x? Dayah sebenarnya lama dah nak bercakap tentang perkara ini tapi asyik-asyik tak buat. Now since I remember that & just talking to one of my friend. Make me feel, I have to talk about this issue.

Penting ke paras rupa? Anyone can tell me? Yah, some of the people used it to make money as model, artist, ambassador of the product or service, what else named it. Thanks to Allah for the beauty creation. Bukan setakat manusia sahaja beauty but the whole world that Allah create was very beautiful.

Tapi kenapa manusia terlalu memilih? Mahukan yang sempurna sahaja. Memang tidak salahnya untuk memilih tetapi manusia itu cantik bukan sahaja pada paras rupanya. Cuba lihat pada akalnya, akhlaknya, ilmunya, agamanya, peribadinya.

Tidak semua menilai dari sudut itu, rupa paras di jadikan ukuran bukan sahaja dalam pekerjaan malahan kadang-kadang dalam segenap urusan seharian. Ada seorang rakan saya, berkenalan dengan seorang wanita. Siap mms bagai semua, bila tengok muka terus reject. Dah janji nak jumpa di sekian-kian tempat & waktu di mungkiri kerana rupa paras wanita itu yang tidak kena piawaian. Dayah jadi marah apabila mendengarnya. Kalau korang, rasa apa? Letak diri korang dekat tempat wanita tersebut? Setiap individu ada hak untuk di hormati, jika dia tidak cukup sempurna katakan sebaiknya. Jangan di tinggalkan tidak bernoktah.

D_Y_H
Sifat manusia boleh diubah dengan kemahuannya

2 comments:

NORHAYATI BERAHIM said...

Teringat seoarng kawan, dia agak besar dan kulitnya tidak cerah, temujanji dia semua tak menjadi, kasihan sungguh..tapi tak tahu macam mana nak tolong, sedangkan dia baik, pandai memasak, ada kerja yang bagus..
Lelaki skrg ni kurang berkualiti tetapi mahukan pasangan yang sempurna..

Dayah said...

Salam Kak Yati,
Yerkan kak, manusia terlalu melihat kepada kesempurnaan tetapi tidak kepada bagaimana untuk menyempurnakan.