Slider

Monday, December 29, 2008

Salam Maal Hijrah

Assalammualaikum Wbt,

Salam Hijrah 1430. Setahun lagi kita melangkah. Hari ini 1 Muharram 1430. Tahun Gregorian pula adalah 30 December 2008. Bermakna beberapa hari lagi kita bakal masuk ke tahun 2009. Hijrah tahun baru, kalender masihi pun tahun baru. Apa yang sudah gadis ini laknasakan sepanjang tahun 2008.
Banyak kisah suka dan duka terlakar dalam kanvas hidup gadis ini. Sungguh banyak. Sedikit sebanyak tekanan hidup dapat dihadapi dengan berbekal ilmu dan sedikit pengalaman. Gadis ini telah di lahirkan pada 23 Shawal 1404 bersamaan 23 Julai 1984 pada hari Isnin. Mungkin kerana itu juga hidupnya penuh dengan "KERJA". Hari kelahirannya adalah hari pertama bagi kebanyakkan negara mahupun tempat bermulanya KERJA. Like most famous work "BLUE MONDAY". KERJA apa yang gadis ini tahu memenuhi permintaan KERJAnya. Apa sahaja mahu dilakukan demi menyelesaikan misi KERJAnya. Alhamdulillah, walau gadis tidak ke menjawat jawatan yang gah tapi syukur gadis dapat meneruskan lagi langkah menambah lagi bilangan anak melayu yang bakal bergelar Akauntan, InsyaALLAH. Doa gadis agar impian ini menjadi kejayaan. Yang utama bukan kerana Melayu itu tetapi niat kerana ISLAM itu. Bertapa kurangnya Wanita Islam yang bergelar Akauntan di Malaysia. InsyALLAH itulah doa gadis. Lebih banyak ilmu yang perlu di tambah dan perlu di pelajari.
Selain itu, tahun baru mendatang ini gadis perlu beringat bahawa dia perlu meneruskan usaha 'merendahkan tahap kalori'. Ini sangat perlu kerana:-
1- Gadis masih muda
2- Gadis perlukan tubuh yang sihat untuk bekerja
3- Gadis senang mencari pakaian
4- Gadis boleh menyimpan lebih banyak wang
5- Gadis terampil lebih yakin dan terampil
Selamat Tahun Baru Hijrah dan 2009.
*Gadis adalah saya.
D_Y_H
Kerja banyak tpi otak tak berfungsi! Mcm mana
Pagi tingkat 6

Friday, December 26, 2008

Gaji..gaji..gaji...

Assalammualaikum wbt,

Haiahhhh.... haiaahh.... haaaiiiahhhh... dimanakah gaji... jawapannya lambat lagi. Aduh sakit betul bulan ini. Mana taknya. Hujung tahun memang menyeksakan. Bos baru je balik jadinya gaji adalah lambat untuk masuk yer... setakat petang tadi. Rasanya dia belum siapkan lagi. Adehhh memang kesian kepada diri sendiri. Tak mau korek duit emergency. Itu tabungan tok belajar.

Bersabar dan bertahan ajalah, nampaknya angan-angan nak pergi shoping hujung minggu ini hanyalah angan2 semata-matalah. Next weeklah nampaknya tapikan.. bila la tu... next sunday keje da... adusss sakit lagi.. penat taw.. next sunday dgn cukupnya 2 minggu berikutnya adalah tempoh masa kerje x hinggat dunia yer.. Ya Allah tabahkan hatiku. Nak pi Kekek cik li x renspon lagi. Waiting aje la, takkan nak pi sorang-sorangkan. Tak best. Jadual saya sangatlah pack. Sampai rasanya bila saya boleh bahagia dengan masa yg free sikit yer. Mcm tadi je la.. kat bawah ketawa mengekek-ngekek. Saya terkedek-kedek menyiapkan report. Perghh.. sehari suntuk wa layan report ni. Akhamdulillah selesai. Tinggal lagi dua report sebelum caw pi terengganu. Adehh sakit.

D_Y_H
agak letih & kering
7.32pm, 26December08

Thursday, December 25, 2008

Merry Christmas...

Assalammualaikum wbt,

Merry Christmas to all those friends celebrating its and happy holidays to all.. happy cause holiday.. hihihihi.. so wot i'm gonna do. Ermm.. not sure yet.. maybe outing with me dearest sister and brother.. maybe.. since their not wake up yet..

Herm... I think of Sungai Congkak... and some BBQ.. so long time that I havent cook at home.. probably today is the right day... if not practicing your skill will gone.. don't believe... it is not actually gone for all but you may a bit "kelamkabut" yahh... Its happen to me... haiahh... but its ok... nothing to worry.. because I just love cooking.. just I dont have time.. and so far.. if I want to eat anything.. i'll just cook even I never cook it before.. and normally it never frastrate me.. hihihi.. naturally i'm born to be a cooker ... hahahahaha... just joking... ermm.. gonna go Sungai Congkak la... jom...heheheheh

D_Y_H
Sedapnya.. BBQ chicken wingss. yummmy
9.24am, 25 Dec 08

Monday, December 22, 2008

Semuanya tiba-tiba...hihihihi

Assalammualaikum wbt,

Kenapa tiba2.. sbb hari ini saya dengan tiba-tibanya:-

1. On leave, masuk office then apply leave and approved.
2. Tiba2 kena withdraw duit lagi byr annual fees.
3. Tiba2 pi acca submit bank draft.
4. Tiba2 pi makan ngan nor.
5. Tiba2 tershopping sehelai baju dan seluar dan sepasang sandal.
6. Tiba2 terajin nak bawak adik2 pi jalan2.. rasa nak mandi air terjun je. Dekat sikit aku pun x penat. Hermm.. best jugakkan.
7. Tiba2 sekarang rasa ngantok nak sleep kejap.

D_Y_H
Hari yang penuh dgn tiba2!!
1.35pm, 22December2008

Sunday, December 21, 2008

Day out end...

Asslammualaikum wbt,

Yiihiii.. day out has end. 2 weeks in office then going off again. Year end my life a bit busy with travelling out. Today I manage to go to both my grandma home. Yeaahh.. so lucky. The meeting when so smooth and there nothing argument from their part. Again i'm happy and then I was so happy cause I manage to finished my work as the time schedule. Alhamdulillah.

Now, in Coffee Bean LCCT waiting for my sister picking me up. I'm hungry actually. Wot I had.. ermm... I pick to eat puff tuna and ice tea. Enough.. still had half .. on my way to KL .. I trying my best to finished "Remember Me?". I bought its almost 3-4 month ago, but I dont had time to read it. Once I read the first chapter, I feel like WOWW.. I can explain more.. but I just love to read the story. Sophie was very great writter. Really! I have buy some of her book's and just love them. The story was good and fun to read. I learn more from her. I guest now, i'll start to buy more book's. I hope so. InsyaAllah.

ermm.. so bored entry ya... well. I had no idea .. hihihihikk..
Next post.. I'll put picture of cute baby ... hihihi.. who else.. the cuties Damia..

D_Y_H
See :) next post..
7.06pm, 21December2008

Thursday, December 18, 2008

Scary...

Assalammualaikum wbt,

Scary nyer.. byk lg x siap.. takot la.. mula2 mcm ok.. tapi makin di gali2 ada la pulak jumpa immediate... fuhhh.. berpeluh nak ckp la kalau mcm ini. Kena bijak ni... hermmm...

Need more time 4 work la ni.. adehh...

D_Y_H
Nak balik tido boleh... huhuhuhu
1.58pm, 18December2008

Wednesday, December 17, 2008

Day out 4..

Assalammualaikum wbt,

Day out 4, Its not much I can find. Thus the place seem ok and pack. Just because they have a small shop compare to other client. The sales also was doing just ok. Hermm..the admin was done well since the MD is here. So any happen I just can get MD to comment quickly, easy and I just think. So shouldn't be a problem. So.. work should be ok. But i'm worried, not much findings.. ohh hoooo.. must to find something... at least.

Yesterday, I went out to Jitra. A small town with many place I can see food stall. My eye was blink..blink... ermm.. food... yummy. We went there to sending my cousin sister to clinic and helping my aunty driving the car. Then we drop my aunty to the clinic after that me and my another aunty went to the shoping place to buy something. Then I saw food stall. I saw.. burger.. owhh.. I've not eating M'sia Burger quit long time. Surely, I drop into the stall and buy.. makan lagi kan.. ermm.. best.. Buy for my grandpa also. He also enjoy eating the burger... so it happen to me. Luckily i'm not getting the fever. At 1st I though I might get it also, because my body already get cool and heat sometimes. So lucky wake up early, I was fine. Alhamdulillah.

D_Y_H
Boring entry!!
1.35pm, Old Delight.

Tuesday, December 16, 2008

Day out 3...

Assalammualaikum wbt,
Day out 3.. weeehuuu.. luckly my client office was just near to the shopping centre so I just bump there to find any free wifi and enjoy my lunch time wot I had... ermm yummy ... because I just love to eat brownise.. lets browse wot I eat.. @ Secret Recipe, City Point..



Having vietnam noodles, brownise walnut and green apple...

This special entry is specially made to my bestbuddies ever.. Uma.. HapPy BiRthDay to her... wot Imade just sending her a sweet message (I guesstt.. huhuhu).. Sending her.. my message also some sweet photo.. (hihihihihi).. hope her dreams to married early come true.. I will pray for u my dear friends.... love u... muaaahh...

Happy Birthday uma!!... (uma perasaan tua.. padahal umo dia baru 25 nak juga kata 26.. huhuhu... lawak la kawan dayah sorang ni..) Really hope she will settle down next year.. so that I had chances to going to Tawau.. huhuhuhu... x sabar...

D_Y_H

Happy mood. but takut x siap keje...

1.44pm, Secret Recipe... AS

Saturday, December 13, 2008

SHOPPING is the best THERAPY







Assalammaulaikum wbt,

Shopping!! Shopping!! and Shopping!! Yehuuu siapa tak suka SHOPPING angkat kaki!! Opss ada ke.. errmmm jgn tipu ehh.. tak kira lelaki mahupun wanita semua suka Shopping.. x kira barang yer.. asalkan anda kena gunakan duit untuk membelinya ia sudah dikira shoping apa.. skrg nak ngaku x. .. eleh.. saja la tu..
Saya pula... ehh.. tentu la suka2.. nak2 lagi shoping bab2 makan.. yehuuuu.. mana x badan makin membengkak... hahaha.. saya agak emo dan moody beberapa hari ini ekoran daripada penyakit gler tdo yang melampau yang menyerang diri yer... ehh betul ke.. x la.. ntah suka ati la nak emo ke moody ke.. yang kena tempias tentunya... adik2 dan x ketinggalan mama saya yer... kesian dia orang... habis dah dpt kakak dan anak yang gler mcm dayah ni hahahahahahaha..
So.. hari ini saya membuat keputusan mengambil duit di bank.. kemudian berbelanja apa yang saya nak.. tapi der la sampai shopaholic... nak mati... dayah mujur ada sense of money lagi.. hahaha.. apa ke benda aku ngarut ni.. layan je la... iaitu mengikut kamus dayah.. sense of money ni.. tahu lagi la bagaimana untuk bergelar kedekut untuk diri sendiri.. hahahaha.. saya cuma membeli beg kerja baru dan juga sehelai kemeja baru. Itu sahaja yer.. selebihnya saya fikir, duit aku bukan banyak.. yang cari duit aku jugak.. takkan nak habiskan.. penat taw... nak dapatkan duit.. punyalah berkira.. tapi harus ya.. ada sikap begini supaya tidak membazir sesuka hati...
Tapi... *confession lagi*.. saya x kesah kalau membazir bab2 makan... ermm.. nanti saya letak apa kah pembaziran makanan yang saya dah laksanakan dlm tempoh 2 mggu saya cuti ini.. di mana saya telah habis sbyk sedikit rasanya dkt RM1000.00 lahh gamaknya... makk aiii.. gler aku ni makan.. padanlahh badan makin montok ... hikhikhikhik
D_Y_H
Gler pun ada hadnya puan-puan!!
1.21am, 13 Dec 08

Thursday, December 11, 2008

Bukan Selayak mama, emak, ibu, mami atau umi

Assalammualaikum wbt,



Bukan selayak atau lebih tepat tidak layak bergelar mama, emak, ibu, mami hatta umi sekalipun atau bahasa apa sekalipun kita memanggil seorang insan yang melahirkan kita kedunia. Buktinya sikap saya yang mudah hilang sabar dan boleh di ajak bergaduh dengan budak yang cuma hanya berusia mungkin setahun lebih. Marah benar saya hingga hilang kawalan kesabaran dalam diri. Aduhh beginikah aku mampu menghadapi situasi apabila perlu bergelar ibu kelak. Arrrghh tidak sanggup aku. Memang hilang rambut budak tu aku kerjakan.


Mama memang aku sayang sangat, walaupun hakikatnya aku adalah manusia keras hati, kepala batu, degil apa lagi semualah aku. Tapi mama tetap sabar dengan sikap aku. Kadang-kadang pada aku sayang itu tidak perlu dengan percakapan atau wang ringgit atau perbuatan. Cukup kalau aku lakukannya dengan hati Ikhlas. Sudah agak lama tanganku tidak menyentuh senduk mahupun sudip ataupun senduk sekalipun. Hanya mulut mungil sibuk memerli dan mengkritik masakan adik-adik. Tidak sedar bahawa diri sendiri lagi teruk malahan tidak tahu memasak. Banyak sangat kekurangan diri ini. Apa lagi, aku juga tidak mahir dalam bab-bab membuat kuih, kek, dan seanteronya. Paling aku benci lipat baju. Memang aku failed. Tugas itu adalah tugasan mama. Membasuh baju apatah lagi. Kemas rumah amatlah jarang sekali. Aku hanyalah seorang bos yang hanya tahu mengarah. "ehh.. bangunlah kemas rumah.. kau jangan nak malas.. bangun". Itukah contoh kakak. Memang perangai aku agak lanun. Mama aja yang sabar dengan sikap anaknya ini dan aku makin hari makin tidak matang dengan arus usiaku.


Abah agaknya dah fed up dengan anak gemuknya ini. "Cuba jangan makan banyak, badan tu dah gemuk dah" itulah ayat abah berulang kali. Abah diamkan aja dan dia hanya melihat. Tapi hati kecilnya mungkin menangis melihat anak yang tidak pernah dengar kata. Cuma asyik menyusahkan hidupnya. Kerjanya hanya makan, minum, tido dan menghabiskan duitnya. Itu belum khutbah agamanya. "Apalah nak jadi dengan anak-anak ini, sembahyang cukup malas" Abah dengan ayat-ayat sinisnya kalau menegur, tapi anak ini tidak pernah tuli atau rasa pekak dengan teguran itu. Malahan sengaja diulang-ulang salahnya.


Bukankah itu sudah dikatakan tidak selayak ibu malahan tidak layak langsung untuk menjadi ibu. Maka rosaklah kalau ibu ini yang mendidikmu. Aku nekad dalam hati, selagi aku tidak mampu punya wang yang banyak aku tidak akan memikirkan soal kahwin. Biarlah aku begini selamanya. Kerana aku selalu menyusahkan mama dan abahku sendiri. Hidup aku sendiri terumbang ambing. Cukuplah aku dengan dosa-dosaku. Tidak mahu aku membawa orang lain turut berdosa denganku. Cukup aku seorang!!


D_Y_H

Ingat dah serik!!

Assalammualaikum wbt,

Entry kali ini berkaitan dengan "SERIK" apa tu.. mesti konfius. Saja nak juga cerita.. hehehe.. once upon a time... ecehh mcm menulis story la pulak. hehehe.. Ada seorang makhluk Allah di muka bumi nun jaduh di us sana yang saya rasa dia dah serik dan tak mau lagi cakap dengan saya. Sebenarnya sangkaan saya meleset sama sekali. Alih2 tadi dia online dia tegur saya. Saya seperti biasa layan kan ajalah..

Saya kesian dengan dia, dia teringat benar mencari teman hidup wanita Asia. Hermm.. harus bagaimana untuk di bantu. Budaya kita dan dia x sama, mana la pernah orang letak iklan kat board uni ke sekolah ke... "Seorang Lelaki... bla.bla..blaa.. mencari pasangan hidup.. bla..bla...bla" issh x pernah di buat orang. Budaya kita dan dia tak sama .. sama sekali. Hermm.. nantilah saya fikirkan bagaimana harus membantu. Niat murni orang hendak membina masjid kenalah bantukan.

D_Y_H
Kesian la pulak.. nak kenen2 kan ngan sapa yer .. hurrrmm!!
12.43am, 11Dec08

Wednesday, December 10, 2008

Yea.. Yea.. Yea.. Yeaaaaaaaa...

Assalammualaikum wbt,



Hooraayyyy!!! Horayy!! Saya dah habis xm!! Yeaa.. Yeaa.

Saya sokaaaaa!!!.. Alhamdulillah.. fuhhhhhh lega... Moga-moga resultnya bertambah baik dan saya lulus... AMIN!! Doakan yer.

D_Y_H
Will back busy n schedule fully with work .. outstation back!!
10.48pm, 10Dec08

Tuesday, December 9, 2008

Esok detiknya..

Assalammualaikum wbt,


Esok adalah hari yang di nanti-nantikan. Berdebar-debar jer jantung ini. Preparation not bad. Quite better than previously. InsyaAllah, saya berdoa dalam hati agar segalanya berjalan dengan lancar. Sejak beberapa purnama ini.. *ecehhh guna bahasa purba... rasa nak guling2.. hahahaha* saya selalu menyakitkan hati orang. Ya Allah kejamnya budak ini.
"Maaf kan saya yer"
Entahlah.. segala raya bercampur baur jadi rojak yang x sedap. Siapalah tukang masak dia ni *nak aku bagi termination letter agaknye :D*. Lalat, nyamuk dan semut2 yang jadi mangsa pun... "YA AMPUNKAN SAYA" *emo x tentu pasal*.
Semalam dalam dok layan diri sendiri terbukalah satu video yang sgt best di pundak telinga saya. Naik meremang bulu roma bila dengar Mak iti ini nyanyi punyalah tangkap leleh dengar dia nyanyi fuuhhh .. layan sekejapla...*hilang emo aku sekejap.. hahahha*
Ni haa.. sila lah layan version P. Ramlee The Musical tajuknya CINTA PERTAMA..dan kalau dalam album Hadiah Daripada Hati pula tajuknya MULANYA CINTA.. apa2 lah tajuknya. Tapi lagu ini mmg tangkap leleh air liur basi .. yearkkk.. pengotor dayah ni.. hahahaha.. sila muntah kalau jelekkk hahaha.. tapi dayah suka version P. Ramlee tu sgt menusuk ke kalbu mukmin.. wahhhh ayat tak hingat... dgr yer kawan2 sodappp.. mcm masak lomak cili api... yummmy...
P. Ramlee The Musical Version.
Version Album pulak...
D_Y_H
Larikkk dulu...
6.46pm, 9Dec08

Monday, December 8, 2008

Tersendiri


Leave me alone!! Kadang-kadang ingin aku jerit begitu, tapi ia itu hanya sempat singgah di kerongkong dan cair sendiri sebelum tiba di lidah apatah ke alam nyata.

"Maaf aku juga manusia biasa tidak bisa
bergelar pelakon pentas hari-hari"

"Maaf aku juga punya perasaan!! Hatiku bukan batu atau tembok
konkrit"

"Maaf aku juga tahu marah itu bagaimana!! Sabarku punya
had"

Sekali lagi aku perlu sendiri

Hujan menitik -nitik bagai airmata yang menyimbah bumi

Pagi ini cerah tapi berkabus dan sejuk bagai sejuk dan suramnya hati ini

Hari mulia yang aku terpaksa korbankan lagi
hatiku

Dayah, 10Zulhijjah.

Sunday, December 7, 2008

Korban diri..

Assalammualaikum wbt,

Beberapa minit lagi seluruh umat Islam dimuka bumi Allah ini akan menyambut Hari Raya Aidiladha atau Raya Korban.
"Selamat Hari Raya AidilAdha buat semua"
Semoga kita menghargai setiap detik masa berlalu dan merenung apa lagi saat detik kehadapan yang perlu kita lalui, sama ada ia pahit atau manis ia adalah lumrah kehidupan kita harus tabah menghadapinya.
Walaupun detiknya tidak berapa lama lagi, tapi buat saya baru saat ini saya terasa esok adalah Hari Raya (nasib rasa sebelum beberapa minit lagi). Kenapa saya berubah emosi sehingga tidak endah pada raya ini. Saya bukan tidak endah atau tidak ambil tahu tapi seluruh tenaga telah hampir putus di usahakan untuk menghabiskan semua ilmu yang bakal ku curahkan pada 10th Disember ini. Dengan satu harapan saya akan lulus. Tidakku harapkan kecemerlangan cukup cuma lulus. Itu sudah memadai. Jadi raya tahun ini, inilah pengorbanan saya. Kalau nak ikutkan banyak lagi pengorbanan terhadap diri yang telah saya laksanakan.
Dalam sibuk nak raya, ada sesuatu yang memang agak lama ia terbuku di hati. Kenapa setiap kali hari raya pertama (tak kira raya haji @ puasa) saya tidak punya kesempatan sembahyang raya. Kejadian ini berlaku sudah dua tahun. 2 tahun nikmat itu di tarik. Sedih .... dan mungkin benar saya perlu berobat!!!. Kalau tidak ia akan makin parah dan mungkin end upnya saya yang akan sengsara dengan tidak boleh punya zuriat pula.
"Setiap langkah aku berdoa agar Kehidupanku semakin hari semakin positif dan bermotif. Kejayaan yang kuharapkan bakal kutemui kelak. Jua impian membuakku bakal kutunai"
"Perjalananku masih jauh!! Masih banyak halangan pahit dan manis yang perlu kutempuhi untuk sedikit rasa Kejayaan!"
"Aku tidak mahu jadi lalang dalam hidup"
D_Y_H
2hari sebelum xm!!
12.05am, 8Dec08

Saturday, December 6, 2008

Sya suka sangat lagu ini

Assalammualaikum wbt,

Sudah penat beberapa hari bermain minda.. hahaha.. apa aku ngarut ini. Sebenarnya nak kongsi lagu yang sangat best ini. Kenapa ia sangat best sebab dia sangat best la.. x caya dengar la sendiri..



Best taw!!

Caya x skrg,cayakan..cayalah...x dulikk kena kata gak lagu ni best... hahahaha.. apa kes paksa orang sukan lagu ni.. hehehe.. jgn layan budak senggal ini ya..

D_Y_H
Kepala agak botak!!
2.22am, 7 Dec 08

Friday, December 5, 2008

Cari pasal..

Assalammualaikum wbt,

Ini kes cari pasal dan sengaja buat diri sendiri mengigil dan kesedihan. Hampir menitik lagi airmataku tatkala melihat dia dipelamin. Dia kelihatan gembira walaupun dalam keadaan yang agak kurus. Kesihan aku melihatnya. Pastinya hatinya susah, bagimana kehidupannya kini. Sungguh aku penyibuk. Maafkanku!! Aku tidak tegar mendengar berita lain lagi darimu. Sungguh untuk ketika ini ku katakan kau yang pertama. Senyumku dalam tangisan melihatmu. Bagaimana agaknya kehidupanmu kini. Aku doakan agar kau sentiasa bahagia selalu. Walau pedih hati meluahkan. Biarlah blog ini menjadi bicara terluah segala rasa hatiku. Takkan ada inspirasi lain selain kau selama ini. Maafkan saya sekali lagi. Saya tahu tidak seharusnya saya melewati page itu lagi. Maafkan saya.

D_Y_H
Luka yang sukar sembuh!!
8.35pm, 5Dec08

Thursday, December 4, 2008

Entry huru hara!!

Kehilangan yang tidak pernah terduga. Rindu memang wujud dalam diri ini. Kemana menghilangnya dirimu. Apakah telah pergi selamanya. Sungguh aku rindu dengan tawa, rajuk, senda gurau dan juga setiap saat yang kita pernah lalui. Rajukku sentiasa terpujuk dan sedihku sentiasa kau senangkan dengan tawamu. Banyak yang kita kongsikan. Kehilanganmu sungguh buat aku tertanya-tanya. Rajukkah dirimu. Tapi tidak mungkin kerana aku kenal sikapmu. Aku sudah berjanji akan kutunai hajat hatimu suatu hari nanti dan kau juga pernah berkata jangan sampai aku tidak sempat menunaikan permintaannya itu. Ya Allah, aku rindu padanya. Di sahabat baikku.

D_Y_H
Entry huru hara!!!
8.51pm, 4Dec08

Wednesday, December 3, 2008

Brunch!!

Assalammualaikum wbt,

why brunch.. b'coz I will take my breakfast together with lunch... hahaha.. itu pun nak bagi taw ke.. hehehehe.. saje je nak kepoh.. sbb saya lapar tapi saya malas nak cari makan.. saya nak baca buku.. kalau leh nak makan buku sekali.. hahaha...

D_Y_H
Lapr..lapar..lapar!!
11.23am, 3December2008

I like to move it..move it.. we like.. to move it..

Assalammualaikum wbt,

I like to move it.. move it... we like the movie.. huhuhu.. yah I like the movie.. damm best.. for me la.. syok gelak.. great dance by Alex and Dad.. also which to find very rock grandma like nana... weehuuu kompemm.. best hidup.. plus haru biru.. kalau dapat nenek mcm tu...

I like the movie, gler best utk gilang stress.. gelak pecah panggung.. belum dok sebelah adik2 kalau dak kompem..lagi pecah ketawa besar.. lewat punya pasal saya dok sebelah kakak mana ntah.. dia gelak kita pun gelak la... tapi sbnarnya satu panggung gelak... hahaha...

Sapa-sapa yg belum p tgk silalah berbuat demikian atau belilah dvd untuk tgk x pun donload la dimana saja yg anda tahu.. acehhh.. buat promosi la pulak.. makluman mereka tidak membayar saya apa2 ke atas promosi ini ya... ahaksss..

So cute....

Mmg cute Marty.. Alex.. Gloria..n Melman...

D_Y_H
Yeahh.. I like to move it.. move it!!
1.50am, 3Dec08


Tuesday, December 2, 2008

Weehuuuu..

Assalammualaikum wbt,

Coti..coti...coti... dgr mcm best je.. tapi sengsara sebenarnya sbb dayah kena habiskan semua note2 tebal2 ni kalau boleh diges cara mudah nak buat dah... tapi bagaimana yer.. no other way.. learn okeh..

Jadinya saya nak study puas2. .. n lepas tu nak jawab exm puas2... ari tu dah pi preparation by Sir ntah x hingat namanya. Dia dah bagi tips berguna, how we can answer better n I know where should I improve.

Ok la.. ntry malas kali ni... huhuhu

D_Y_H
kepala serabut!!
11.46am, 2Dec08

Saturday, November 29, 2008

Al-Fatihah

Assalammualaikum wbt,

Kejutan yang agak mengejutkan saya pagi ini. Luckily, saya membuka handphone selepas segala urusan selesai. Khabaran yang mungkin disampaikan oleh ahli keluarganya. Seorang sahabat saya telah pergi selamanya meninggalkan dunia fana ini. Sungguh saya terkejut. Perkenalan itu baru sahaja, seorang adik. Baru sahaja semalam hati saya terdetik, "budak ini diam aja, gunakan orang aja" MasyaAllah sungguh saya tak tahu dia telah pergi pada hari Khamis yang lalu. Saya hanya tahu hari ini. Ya Allah sungguh hamba ini tidak tahu. Al- Fatihah buat arwah.

Tiba2 saya teringatkan seorang lagi sahabat yang telah hampir dua bulan berdiam tanpa sebarang khabaran. Tiada sebarang maklumat untuk saya hubunginya bertanya apa khabar dia. Last kami berhubung, dia mengadu sakit yang tersanggat. Ya Allah semoga dia juga sihat sentiasa dan dalam lindunganMu.

D_Y_H
Saya rasa tidak berfungsi!!
13.27pm, 29 November 2008

Adakah ini benar??!!!

Assalammualaikum wbt,

Mari kita jejak.. disebalik makna nama saya yang agak pelik seperti tertera dia bawah yer.. *omputeh yg kata yer*

N=Nice *kata orang yer.. kata awk? hehehe*
U=Useful *useful... hahaha.. saya bukan barang yer.. *
R=Relaxed *yerla.. relax.. tapi mmg love relaxing.. cumanya skrg x leh relax.. hukhukhuk*

H=Huge *wahh.. ini perli.. wahai makluk bumi memg saya besar yer.. hahahahaha*
I=Important *owhh well.. important to my family.. hehehe u too right?*
D=Delicious *ohhoo.. saya bukan sesedap KFC Chicken spicy yerr*
A=Ambivalent *pendek kata iku suka aku la.. walaupun tgh blurrr.. hahahaha*
Y=Yummy *alah.. yummy apanya.. bukan makanan la.. saya golongan yang menikmati makanan yang tersanggat adalah... hahahahaha*
A=Amorous *hohhoho.. iyer ke... ahaks.. ngak taw :P*
H=Humorous *jeng..jeng.. adakah saya golong pelawak.. kahkahkah... *


H=Honorable *ohohh mesti honest yerrr sbg sorg auditor... betul x wahai auditor2.. ehh perasaan aku ni assistant je la... hahahahaha*
I=Influential *wahh.. ini sgt suka.. sbb mmg adik2 cepat makan pujukan saya... iyer ke... hehehe*
D=Dangerous * iyer saya sgt dangerous apabila memandu dgn kelajuan 180km/jam.. saya suka.. yuuuhuuuuuuuuuuuuuuuuuu*
A=Appreciative *semua orang suka di appreciate kan.. jgn tipu ekk... betol kan... betol kan..*
Y=Young *ohh saya sgt lah muda.. adorable..pretty.. beauty.. fatty.. hahahahahaha*gelak terguling2 part perah santan ni*
A=Arty *seniwati.. ehh x sesuai... kalau nyanyi mmg leh buat mesia ni banjir kilat kang.. belakon lagi la lari semua semut2 melihatku.. seni tang mana yer.. seni kan universal*
H=Hilarious *owhh memang la.. kalau membebel riuh sekampung.. x caya dtg la rumah*

D=Dramatic *owhh gueehh bukan pelakon drama dan jugak bukan drama quen.. hbs.. suka buat drama yer.. ngeh..ngehh..ngehhh..*
A=Awesome * yer ke ni.. mengkagum kan.. wahhh.. terkagum kah anda dgn saya... hahahha*
Y=Yummy *haa.. yummy tang mana .. makluman yer saya bukan makanan.. ishh..ishh*
A=Altruistic *yahh .. ini lah saya.. *suka dpt tlg org* dpt pahala taw*
H=Haunting *teguh ke kukuh ke gigih ke.. apa2 je la.. yg penting hati kadang2 sekeras batu*

haaaa.. mcm caya x caya je...
tapi saya caya yang ini

NUR HIDAYAH = Cahaya Pentujuk Illahi.. amin InsyaAllah.

Saya dah byk merapik.. nak siap2 p opis ada keje nak siapkan.. bencilah... nak cuti..cuti.. penatlah... non stop dah 2 minggu ni... tolong..tolong...tolong nak baca buku bila weiiii.. takutttttttt

D_Y_H
yg agak kesengalan skrg ini!!
9.23am, 29Nov08

Sunday, November 23, 2008

x best aaarr...

Assalammualaikum wbt,

A few days i'm not blogging.. winduu taw.. nak blogging x sempat.. plus my lovely datang teman me a few days here .. where in Melaka.. hehehe.. gumbira kejap.. they all come over here in the afternoon. Right after I had finished the meeting with Management. Alhamdulillah selesai one branch. Today dah second day in another client. Alhamdulillah, adalah sana sini dah siap. Tapi ketakutan tahap cipan dah ada dalam diri. Takut x siap. Makk aii jangan cari pasal *bukan cari pasal yer.. dah keje lebih masa ni taw* penat gler.. seminggu keje. Lepas ni, khamis baru masuk opis.. that one is another story mory... kenapa ek?? Dayah kena la rush done all report since the next day yer dah kena masuk meeting management.. ni yang haru.. balik b4 meeting tu kenalah study apa yang patut, mana taw ada benang yang basah nak kena tegakkan.. hahahaha.. ade ke.. i2 keje cari pasal. InsyaAllah tak ada rasanya. Tapi tak tahu la jugak. ermm.. penatlah citer pasal keje ni. Nak citer la apa jadi masa my lovely siter ni datang teman kakak dia orang yang comel ni *huhuhu.. ada orang perasan sendirik..hahahaha*
1st location adalah tgk wayang *adik2 aku dtg sini semata2 nak tgk wayang sama kakak dia.. terharu sehh* tengok citer apa taw.. SELAMAT PAGI CINTA.. best ke?? Jawapannya adalah ok. Not superb but Ok! Lagu gesekan biola tu memang best .. lagu apa ek.. ntah dayah x taw.. nak cari... before start wayang tu lagi kita orang dah buat wayang dulu... tgk la...

Me and baby... with my pipi chubby...
Barisan bersekutu.. adik2 guehhh.. (love u all laa.. muaahh)

Itulah kejadian melihat wayang bersama-sama dan kami juga melantak tahap tak hinggatnyer.. Maklumlah lapar la katakan.. tgk wayang sambil melantak.. Okeh.. lepas tu, nak jadi cerita .. dayah ni kan nak la sangat bawa adik2 ni makan tepi pantai *bestkan.. bayangkan.. makan dengan deruan agin laut.. wahhh...* tapi hampeh.. sepanjang pantai klebang itu tidak ada langsung kedai yang betul tepi pantai *yg nampak air laut terus iyer* yang ada x halal.. menci.. penat je bawa kete.. lenguh kaki je lebih.. alih2 pi dkt ngan town gak .. nasib baik.. sedap gler n murah gler... sampai the next day pun kita orang makan at the same kedai tau. Yummylicious laaa... gler banyak kita orang order... tapi murah.. suka gler.. tak tipu taw.. betul ni..
Nak tgk budak2 jakun.. jumpa sungai Melaka tak... hehehehehehe tgk aja la.. gambar bawah ini. The gediks gurl in Othman's family.
Ini Datin's punya cadangan .. credit to carewoman yerr.. *ahakss siapa lagi dayah la*


Haaa.. siapa ek paling comel.. hahaha... tentunya saya.. *gler perasan minah ni*

Signboard ni pun kena masuk gak.. tanda kami dah sampai... hahaha

Saje je nak tunjuk belakang tu .. ada kapal chantek..

Ha... ni Datin's and aten yang konon tgh bersilat di tepi Selat Melaka...

Not real ok.. tgk aja la muka Datin's tu...

Dayah rasa pic ni tipu.. saya rasa mcm tiba2 kurus.. iyer ke.. perasan siott!! Tapi memang rasa mcm dah kurus.. part mana tu.. hahahaha.. sebenar penipuan semata-mata.. makluman badan saya x kurus2 pun. sama aja.. sad la.. penat la.. makan. je la.. biarkan.. hahahahahhaahahaha. *gelak besar sambil goyang2 lemak.. hahahaha* *bayangkan betapa buruknya*
D_Y_H
relly tired nak mampus!! cant wait for wednesday!!
9.34pm, Redrabbit restoran, 23November08

Thursday, November 20, 2008

Secret Recipe.. yeaaa..

Assalammualaikum wbt,

Yeaa.. hari ini saya makan dkt secret recipe... hahahaha.. saje ja.. sebenarnya x menda pun.. saja nak kecoh ..kecoh.. kenapa makan dekat sini sbbnya saya lapar la.... lapar.. lapar.. dari bila ntah nak makan mee kari.. so nak makan yang berasa pi la.. fast food .. easy n fast.. apa lagi selain tu dpat online.. yea.. yea..yea..yea... berganda2 keriangan kanak-kanak rebina ini.. hahahaha...
yealahhh.. kanak2 besaw...

apa saya makan .. eh dah ckp la.. mee kari seapot.. ermmm.. sedap lagi kat Oldtown rasanya.. rasanyalah... tekak masing-masing kan.. but consider ok la.. tapi sebenarnya.. sedap lagi mama masak.. hahahaha.. semua orang akan ckp mcm tu punyalah.. jup lagi nak balik .. kena siapkan keje.. banyak gler weeii dah la kena fikir.. malas2.. malas2.. ishhh.. ni yg x best dah la kat sana x de connection blurr otak den nanti.. apa nak buat memang mcm inilah kalau dtg client yang satu ni.. kena banyak sabar.. dia nak cut segalanya.. ishhh. sabar. sabar..
Inilah apa yang saya makan... yummy .. creammy.. mana x gemuk.. hahahahaha.. sedap taw... jeles la tu...
Seafood Curry Mee n Green Apple.. 1st...

American Brownise n Ice lemon tea.. second.. hahaha.. geler.. org lapar...
haaa... ni apa pulak. .. inilah kesahnya.. terjadi kepada saya.. bila bosan menanti...


Jari2 gendut ku... hahahaha...
D_Y_H
Perut agak kenyang!!
8.48pm, 20 November 2008

Wednesday, November 19, 2008

Gueehhh mengong!!!

Assalammualaikum wbt,

Title mcm hape je kan... megong yang mcm mana.. huhuhu.. tak taw... nak jawab.. yang pasti mengong sampai berbeku dekat sini... apa tak nya aircond ni pun tahap x hinggat sejuk.. rasa macam duduk kat iceland dah ni... weeeiii tak boleh kasi sloww ke aircond.. sejuk gler weii.. sampai x leh nak menaip dgn tahap kelajuan biasa... gegegegegegegegegegege.....mengigil...

Hari ini alhamdulillah, dapat siapkan keje dengan begitu banyak lah juga. Esok nak masuk tahap benda paling tak best kira gaji.., haduhhh.. paling x gemar... ni yang nak buat sub sub soii.. je ni.. ishhh jgn amalkan.. amalkan.. hahahaha.. kehkehkehhhkehh... gilerr tension punya pasal.. puan rock itukan.. bila saya tegur ajakan.. mulalah dia naik hangin... mak aiii.. menyesal cakap... tapi kalau x ckp lambat bagi taw pulak.. wot to do.. poor to the staff yang kena marah tadi.. dayah la punya pasal ini. Tajam aja matanya. Nampaknya nak komplen.... dah tugas yerr... harap maklum.. any weaknesess.. discrepancies.. different.. wot so ever dengan the way your management conducting day to day operation yang di mata saya dan proceduser salah saya akan tegur.. kesian..kesian...kesian.. tapi itulah no body is perfect... yah.. also like me .. still searching and finding wot else should I do to ensure I am perfect while doing my work.. huhhhhh.. tak mau cite pasal keje dah...

ermm.. apa lagi ni... dayah sebenar takut ler... dah ler nak exam kurang dari 3 minggu satu soalan pun x buat lagi.. sat lagi nak buat keje lagi.. bila masa nak study .. ntah la.. sakit ati weiii.. bagilah aku ni ketenangan barang sehari dua apabila malam menjelma akan ku gunakan untuk belaja... iyer la tu.. padahal TIDO yer... hahaha... iyer la.. TIDO sebab letihkan... betol tak.. betol tak.. betol... betol.. betol... betol.... tu la.. sat lagi saya nak cuba juga.. belajar. Walaupun percentagenya agaklah kurang dan sudah letih...

D_Y_H
Sejuk bagai nak duduk dalam api!!
8.13pm, 19November 2008

Tuesday, November 18, 2008

Wot the....

Assalammualaikum wbt,

Wot the "sakit kaki"... inilah akibat hebat sangat pusing2 floor... hahahaha.. gler hebat sangat la.. inilah dia.. kalau masuk client ini memang la x leh duduk diam... ada aja. Kesanalah kesinilah well have to la.. work kan.. ini waaa.. tgh pening lalat.. nak kena cepat siapkan.. so that boleh prepare report fast. Hopefully!! Hari ini agak terkejut saya sbb pertama kali nampak mgr yang rock sioottt!! Mmg 1st time la.. sblm ni kaum adam aja mgr nya.. tiba2 ni satu2 yang saya jumpa perempuan. Mmg agak rock la.. umur dia rasanya lebih tua dari bapak gue.. tapi.. haiiyooo. jiwa muda laaa.. nak panggil kakak ker... ishh mcm tak sesuai... panggil puan aja la kan.. lebih mudah dan hormatkan... terkejut bukan apa. Sebab dia modern.. sblm ni jumpa mgr dia org kalau yang besar tu mmg very2 inteligent la.. kalau yang kecik2 ini dia org well trained la.. so.. dari segi inteligent don't know yet.. just boraking the dia basi-basi je. Sbb dia busy lorrr.. x per.. jap2 lagi mmg kena borak ngan dia pun.. kalau x .. tak siapla keje den...

k la... nak cau sin cau... nak tgk benda interesting... jeng...jeng..jeng... x sabar... huhuhuhu

D_Y_H
kepala ada rasa fening-fening,
10.30am, 18 November 2008

Monday, November 17, 2008

Gler sanggap!!!

Assalammualaikum wbt,

Dah sampai kat Melaka.. gler bawa kete sambil nguap..nguap.. waaaa...wahhhhh...waaahh..huaarrrgggghhhhh.. sampai x leh buka mata pun iyer juga. Gler tol dayah ni. Tapi nasib sempat submit report and mgt comment pd client... huhhhh.. (kesat peluh..hikhikhik).. toleh sikit kat luar.. nampak macam nak hujan. Gelap aje langit x cerah-cerah pun. Awat ntah... nak g makan agak malas. So, sambung buat keje. Kaki dah nak naik kejang berjalan-jalan dalam kedai ni. Mujur la emp. kalau hyper.. mahu bengkak urat kaki.
Rasa mcm sat lagi nak check-in dulu lepas tu .. mlm nak buat closing. Konpem balik lambat, so utk itu kita balik dulu. Nanti nak observe nanti surenya lama, nak buat itulah inilah.. mcm2. So for easy dlm kol 5ptg cau kejap.. lepas tu kol 7ptg masuk balik.. in between nak buat keje. Malas aahh.. nak makan.. hahaha.. gler kejam pada perut sendiri.. Biarkan.. parut dia tahu erti berlapar.. hahaha.. apa daaa aku mengarut ni..
Sangapppp gler... haaa.. lupa nak habaq.. sebenarnya saya suka datang sini. Sebab bandar ini sangatlah cantik pada gambaran mata saya dan juga bersih. Saya merancang untuk menyiapkan kerja-kerja saya dengan kepantasan formula one.. insyaAllah.. boleh ke ni... yakin boleh..
Lepas tu.. jeng..jeng..jeng.. leh la malam2 g jalan2.. x yah fikir nak buat findings ke apa.. file buat waktu ini juga.. haaa..okeh gak tu kan.. leh g jalan2 kat tepi pantai.. aduhhh bestnya... x dapat ku bayangkan.. jalan-jalan sambil bawa kereta.. lagi best kalau jalan naik kete lembu... tak pun naik kereta kuda.. wahhh.. macam sinderella melayu gitu... hahahaha.. gler perasaan aku ni...
D_Y_H
sudah mula merapik.. merapu!!
1.57pm, 17thNovember2008

Megonggggg!!!

Assalammualaikum wbt,

Serius megong den ari ni, separuh hari ngadap keje sampai moody gila. Hampehh... rasa nak tinggalkan aja, tapi tidak boleh keje tetap keje beb. Itulah ni sampai dah tahap megong campur ngong... esok nak outstation pepagi buta lak tu. Baju and kelengkapan satu pun tak kemas lagi. Malas.. malas.. malas.... mula la "M" menguasai diri. Sudahlah pagi esok kol 6 gitu nak gerak.. kalau lambat alamatla diri ini. Make sure breakfast dalam kereta ajalah.

Ini dah mula rasa ngantok tapi memandangkan tak siap pack apa2 barang pun lagi. Biarlah mengantuk ni. Saya malas..malas.. malas... arrgggghhh.. tak suka taw bila "M" beraja dan bermaharajalela ni. Cepat hang tuah... hang jebat halau dia dari diri saya ini... tolong..tolong....
ahhhh menci tawwww...

D_Y_H
seriusssssssss tahap professor malas!!!
12.28am, 17th November 2008

Sunday, November 16, 2008

Weehuuuuuu...

Assalammualaikum wbt,


Pagi2 yang cerah ini, saya dah meng"update" blog..huhuhu. Sedikit kerisauan beraja di hati sebenarnya, ada kerja yang tak siap lagi ini. Tommorrow up to next ten days start outstation gi Melaka. Hopefully saya dapat bekerja dengan kepantasan maksima. Sebab kedua-duanya besar dan mungkin kena kreatif berfikir. Adoiii.. dayah bolehkan...

Wanna tour around the citylah... hopefully I'll get the chances.. pray for it. Just did not know whether I had enough time or not, lets time decide.

What else, my leave is coming soon. Other people might think, wahh!! Leave mean holiday but poor for me Leave means study. The exam day is coming soon. How the preparation, very bad. I did not have much time to look at the books. So the coming day i'll make sure I can put sometimes at least to read the notes. Owhh my god, it's really scary man... crazy perhap.. last minutes study. Ok.. don't want talk about exam. cool blood!!

What had I buy for my face wash. It is new product from L'oreal.. weeehuuuu.. previuosly I had used L'oreal but since I have problem with acne, I decide to change but its actually not much different so went the new product comes in, why not we had a try. So far i've been used it for two days and its goods. I did not receive any result yet, wait and see. Since I not bought all set. Next month, i'll buy full set. Maybe it would cost me about RM250++ , maybe I'm not sure. But if its would help y not, right??

D_Y_H
have work to do!! arrghhh
12.22pm, 16Nov2008

Friday, November 14, 2008

Poor myself!!

Assalammualaikum wbt,

Why poor.. sbb tiba2 aja diserang selsema dan panas badan. Aduhh!! Sakit yang tiba2 muncul dah seram2 sejuk dah badan ni. Minta2 la sekejap je ni.

Hari ini on the way, nak pi client. Telah berlaku kejadian yang mengejutkan saya. Dimana semua kereta di hadapan berhenti secare mengejut. Nampakla, kereta masing kurang dapat di kawal dengan baik sebab break suddenly. Saya pun salah dari pemandu yang terpaksa break secara mengejut. Mujur hari ini saya membawa kereta dengan agak sopan.. ala-ala perempuan melayu gitu... wahhhhh... perasan sekejap...

Nak di jadikan cerita memang saya break dengan agak rapat dengan kereta di hadapan (sebelum itu sempat saya puji kereta hadapan saya.. "cantiklah kereta ini") .. dalam situai cemas seketika itu sempat mata saya mengalih ke arah cermin pandang belakang.. nak tahu apa jadi... kereta belakang saya tu.. membawa dengan agak laju dan break mengejut jua. Di tindakan segera, saya telah memutar streng kereta ke arah kiri .. walaupun... kereta depan memang dekat dah sangat.. Mujur sempat mengalih, kalau tidak memang dah kena langgar dah belakang.. fuhhhh.. memang terkejut... Kak Khamza.. sempat lagi di pegang jari-jari saya.. hehehe.. saya x fikir apa masa tu.. nak selamat dari rempuhan sahaja.... Kejadian ini berlaku.. gara-gara ada eksiden di hadapannya... kenapa kejadian ini boleh berlaku:-

1. Kejadian berlaku di Highway Kesas .. highway beb.. dah nama pun highway.. semua orang bawa lajukan... bila tiba2 kena break mana tak mengejut..
2. Pemandu2 sekarang anggap highway adalah litar F1... macam saya lah.. hahahahhaha... gelak sendiri... memang pun... mujur ari ini baik sikit...sikit aja la...
3. Bawa kereta sambil berkhayal.. iyer... x ngaku la tu...

4.. ntah saya dah tak taw... fikir la sendiri yer...

ermm.. syukur Alhamdulillah .. saya tidak terlibat dalam kemalangan itu. Syukur dikurniakan kecerdikan akal dan kepantasan membuat pilihan. .. k la nak gerak dulu.. lapar gler... ni.. nak gerak pi beli makan.. sat lagi nak stay back kat opis ni... sian kat saya

D_Y_H
Mula rasa nak demam!!
8.21pm, 14 November 2008

Yeaaaa.....

Assalammualaikum wbt,

Yeaa...yea...yea...yea... jgn jeles.. hehehhe.. ntah siapa nak jeles.. hehehe.. perasan sendiri..
saya dah berjaya letak lagu dlm blog ini. Huhuhu.. sungguh suka.. melompat2 mcam beruk dpat pisang.. hahahahaha.. ishhh buruk perangai...

Sekian waktunya.. waktu begitu.. jam di laptop ni kol 1.11pm.. saya belum sleep.. kenapa buat keje bagai nak lalok.. hahaha.. memang pun.. x habis lagi.. pusing2 kepala membuatnya.. sampai leh add lagu dlm blog.. x ke.. sengaja mendelaykan keje.. huhuhu.. memang abis suka.. hehehe..

dgr ler.. lagu kita suka ni.. best la lagu tu... like talking to somebody... who.. guest.. opsss.. its you..you..you.. hahahaha.. no la.. just kidding.. I just love to hear the song.. full stop.. nothing behind the song.. or hidden behind it...

D_Y_H
mata dah ngatok.. tapi need to finish!! how...
1.14pm, 14thNovember2008

Tuesday, November 11, 2008

Kejar masa!!

Assalammualaikum wbt,

Hari ini keje yg mengejar masa, apa x nya masa nak pekerja makin pack.. sbbnya hujung tahun kena travel out from KL. So that, a lots of preparation nak kena buat. Alhamdulillah, banyak juga yang saya dah prepare. Syukur dikurniakan akal yang cerdik, hehehe "~"

Terasa bijak sekejap.. hihihihi.. cau dulu la..

D_Y_H
Pening sbb tadi bekerja x de lampu.. hantu tol!!
2.33pm, 11Nov08

Monday, November 10, 2008

Guest what???

Assalammualaikum wbt,

Suspen je title posting hari ini, macam mana saya berjaya membuat uma suspen dengan berita baik saya... hahahaha.. sahaja je nak buat suspen.. huhuhu.. dia punyalah tertanya-tanya sampai tahap x boleh sabar. Nak tahu juga apa khabar baik saya itu, walaupun saya kata tunggulah dua.. tiga tahun lagi.. excited si uma ni.. sampai dia begitu teruja untuk mengetahuinya.. hehehe.. saja je nak usik dia. Pada hal tak ada menda pun. Saja nak usik dia aja.

Guest what today is.. saya atau lebih dekat dayah... hanya tidur 2 jam sebelum masuk ofis hari ini. Gler x hingat. Memang m*ngong skit la hari ini. Apa tak nya, ntah apa2 aja yang keluar dek mulut ni. Lain yang di kepala lain yang di mulut. Sampai Kak Khamza kata dia ni tak berapa nak center hari ini. Memang pun!! Inilah akibat tidak boleh tidur. Puasa dah paksa diri nak tidur tapi tidak mahu2. Sudah la tidurnya dalam kol 5.30am, boleh pulak sedar kol 6.50am. Haaa kan haru diri guehh ini. Agaknya dia suruh study kot. Tapi diri ini aja, yang boleh bermalas-malasan lagi. Mujur la masa appraisal tadi, kepala betul kalau dak naya manager cop gue x sengteng... hahahaha... Alhamdulillah appraisal tadi as per expectation. I know where is my strengthn and weakness.

D_Y_H
Kepala tak berapa nak betul,
2.04pm, 10 November 2008

Sunday, November 9, 2008

Favorite song ketika ini!!

Assalammualaikum wbt,

Buat ketika ini, lagu ini adalah lagu kegemaran dan pilihan hatiku..
Tidak memberi apa-apa makna..
Just suka sahaja..


Comelnya Damia ni!!

Assalammualikum wbt,
Siapa budal comel ni... geramnya tengok pipi dia yang labuh tu.. nak taw nama baby comel ini dalah Damia Qistina. Sangat comel dan pandai bergaya bila kamera di hala kematanya. Huhuhu.. klik sahaja Damia akan senyum dan pandang kamera. Damia anak Mak Jang Zizah.. sekarang dialah permata baru Mak Jang Zizah, kadang-kadang Dayah ni saja je ngusik Yang.. kata dia dah jadi "anak terbuang" dah.. usik2 aje.. nanti tarik muka sekupang la si Yang yang sudah berusia 18 tahun itu. Dah besaw panjang kakak si Damia ni.. Damia ni guest berapa usia dia... geramla tgk pipi labuh dia ni.. dapat teka x??
Ummmphh usia Damia baru sahaja 4 bulan.. besarkan..pastu Damia ni pandai mengeraskan badan dia.. ishhh.. geram Dayah ngan dia ni taw... nasib nanti nak outstation kat Alor Setar.. huhu leh .. jumpa budak cute miutt ni.. muahh.. haaa.. tgkla.. baby comel ni..

Damia Qistina

D_Y_H

Comelnya Damia,

7.18pm, 9 November 2008

Tuesday, November 4, 2008

Keprihatinan seorang bergelar adikk!!

Assalammualaikum wbt,
Kenapa saya kata adik prihatin. Sebab adik saya telah mengingatkan saya yang saya ada beberapa hari lagi sebelum exam muncul tiba. Ya Allah seramnya.. saya x mahu mengulang kesilapan lalu. Saya mahu mendapat keputusan yang sebaik mungkin, doakan yer.. InsyaAllah. Moga direstui illahi.
Adik saya telah menhantar post mengucapkan selamat menghadapi peperiksaan. Gembira dengan keperhatinan itu.
All da best buat yang bakal menduduki peperiksaan.
D_Y_H
Nak baca buku lepas ni!!
10.34pm, 4 November 2008



Monday, November 3, 2008

So happy!!

Assalammualaikum wbt,
I'm so happy with the new looks of my page. How was it?? For me its good. I manage to change it. That's why so happy. I spend quite sometimes to mange it and this is the result. I really happy with this new looks. I'll add more gadget in future. Just need sometimes. I'm was happy, u can see at my face.. hahahahaha.. so happy right?? hehehehe..

Wot a big smile that I've.. itulah dayah kalau happy dengan percubaannya. Setelah mengubah sana sini dan menambah beberapa benda baru dalam page ini. Wot i've done this couple day..

SATURDAY

Morning .. kemas2 bilik... siap2 g buat treatment.. then taw apa saya telah menambah berat kepada 1/2kg....sighhh.. mcm mana boleh naik??? Itulah persoalan saya... x apa la. Bukan x biasakan.. sudah la.. penghabisnya.. makan x igt dunia lepas tu.. hahahahaha.. sengal tol dayah ni.. paling best p tgk HSM3.. best..best..best... balik habis p donlaad semua lagu HSM3 tu.. ngehh..ngehh..ngehh.. suka..suka.. n part paling best saya telah cair apabila bertemu dengan tiga buah novel.. hahahahaha.. kesukaan saya itu.. jadi apa lagi melabur duit la.. membeli... huhuhuhu sukanya... bila nak baca!! uhuukk terbatuk di buatnya.. buku nak xm x baca lagi woiiiii.. kes naya ni.. haaa... part paling best.. mlm yg di janjikan bakal menjadi parti liar.. telah bertukar kepada malam tidur sedunia.. kedua-dua kakak (refer kepada kak waty n kak lida) hehehehe.. kelihatan letih selepas penat bershoping di JTAR.. know what they all buying tudung senang.. hehehe.. cantik!!!..

SUNDAY

Wake up early... sleep late.. it was me!!!I just sleep for about 3 hours.. think so... morning.. take all cloth and wash it... tak pernah aku buat.. hahahaha.. selalu mama yang buat.. terpaksa la tunjuk rajin ari ini.. mana tak selalu lemak aja.. mamalah yang buat semua.. disbbkan mama pergi bercuti.. jadi sayalah kena mengambil tugas mencuci baju itu. Ok la... manage to cuci semua baju before orang lain buka mata. huhuhu.. teror la jugak... hehehe.. then.. saya terus siapkan breakfast sambil tunggu kedua2 kakak siap dan juga adik2.

Breakfast apa:-
1. roti canai telur
2. roti kosong
3. kari ikan
4. kuah dal
5. karipap
6. donut
7. keria
8. teh tarik (saya tarik sendiri taw.. kaw..kaw.. sluurrrppp sedap)

Selepas itu, kami telah membuka kedai kerepek. Best punya kerepek. hahahahaha... then tgk melodi sama2.. habis melodi.. kakak siap nak gerak cau... tapau dulu.. then gerak.. lepas itu mulalah aktiviti sendiri guehh.. apa itu.. melepas baca note.. surfing.. sehinggalah terjadinya kejadian page baru ini... guest what now is 1.33am and I am still not sleeping.. tomorrow is working day... dammm.. suka2 aje si dayah ni kan.. hehehehehe... ok la.. penat orang membaca entry saya ini...

D_Y_H
dah pagi dah.. x reti nak tido!!
1.34am, 2 November 2008

Thursday, October 30, 2008

Rush hour!!

Assalammualaikum wbt,

Things to rush... what is that.. nothing la.. saje je.. sebenarnya saya tgh weeeell... hahahaha... sbb keje x siap lagi.. huhuhu..

Apa nak bgi taw ari.. haa.. saya sbnrnya geram.. sbb saya dah bayar exam fee selepas pounds sterling jatuh ke 5.75.. sakit ati..sakit ati... Masa bayar hari tu 6.40 banyaknya itu bezanya... boleh beli makan... hehehe.. makan aja kejenya.. untuk mengelakkan sakit hati ini berterusan.. saya ingin membayar annual fees selagi mata wang masih di tahap yang rendah ini... hahaha.. apa2 la yang aku tulis ini.. bahasa tunggang langgang.. apa2 aja la kan..

D_Y_H
kekenyangan!!!
1.55pm, 30 October 2008

Wednesday, October 29, 2008

Stay at office!!

Assalammualaikum...

You have to stay at office!!! Tak best betul dengar ayat tu. Have to.. have to la.. Just worried other works would be delay. Hermm.. do it as instruction and we also can argue if we found it is find to argue and we had a proved. That the norms in the work life.

Like my work, it depends on the timeliness. Pack with schedule. This end year is my peak time where have to travel a lot outstation. Have to, I have no other choice. At the same time, I can travel.. huhuhu.. no really la.. but still can. If I've time then should be okey. But normally the time was very peak and have to work until midnight sometimes to morning and formost have to work no weekend for us. Because our intention to finished early so that we can finished it early.

D_Y_H
still in the office.
7.35pm, 29 October 2008

Selamat Pagi Malaysia!!

Assalammualaikum wbt,

Selamat Pagi semua... bangun pagi dengan terbukanya rezeki baru. Saya nak bersiap2 ke ofis. Macam biasalah, it wont take me so long to dress up. Because i'm not taking so long time to make up or look at miror. Just make ensure i'm fresh it is more than enough. No make up!! I dont to make myself more ugly... hahahaha. Yes it is true. I'm prefer natural beauty. Am I? Huhuhu.
The way I am...
That's how am I look like. Mengada2 pulak nampak gambar tu... hahahaha... huhuhu.. I hope to loose a kilos in week again. Hopefully, I just wanna look healty, that the most important thing rather than beauty. At least I can keep some money, rather than buying expensive cloth. It is not easy to find out size and also expensive. So the best things is try my best reduce my weight. InsyaAllah. Okey, got to to. I'll put more picture in future... huhuhu... and all the best to me. Studi dayah.. studi dayah.. is about another 6 weeks to go. I'll make sure my time is enough for stadi.
D_Y_H
Nak pergi keje di pagi berembun!!
7.12am, 28 October 2008

Tuesday, October 28, 2008

Minggu lalu off.. yang agak panjang..

Assalammualaikum wbt,

Hari minggu lepas, off day sangatlah panjang. Panjang ke? Huhuhu... adalah beberapa hari... 3 hari iaitu mulai Sabtu, Ahad dan Isnin. Errmm apakah aktiviti saya sepanjang 3 hari tersebut. Apa yang menariknya!! Pastinya ada sesuatu yang berlaku dalam hidup sayakan.

Hari Sabtu

Bangun awal dari biasa, tidak lah terlalu awal seperti hari-hari bekerja juga. Hari ini merupakan kali pertamanya Dayah joint ACCA program. Which is preparation for P3 exam. The talk was very good. It a lots of information which is do and dont should I do in the exam paper. Which is before I've wasting my time to calcute all the ratio's for the 5 years, which is not a correct way. What should you do, just take the end and the beginning. The rest forget it. I will ensure that will happen in my paper this coming exam. I got lots of other tips also. The most things, please remember the models. Why should I used the model, explain based on the situation given, which i'm done it before just lack of knowledge on the model and not brief the issue in deep. Now, what I should do is to make sure indeep understanding on the model.
I've about another 6 weeks to study, still got time. But I just scared that, I'll have a lots of other things. What is that... work la... haiyaa. forget it laa kan... hahahaha...
Hari Ahad
Haaaa.. apa yang berlaku iyer... saya telah kembali mengikuti treatment itu. Apa yang berlaku, di akhir treatment saya menimbang diri saya, dimana berat saya telah berkurang sebanyak 2.5kg sejak dari 2 minggu awal bulan puasa. Alhamdulillah. Tapi saya telah menambahkan perbenjaan saya. Dimana kena terus menjalani treatment di sana. Di tambah dengan tambahan treatment baru.. ermmm bila difikir balik. Mereka itu baik dan kata-kata mereka itu benar. Saya dengan tidak perlu kata tidak, meneruskannya. Sebab memang niat saya kuat. Selepas itu, saya pergi ke Majlis Pertunang sahabat saya iaitu Amai dan Amin. Tengok aja gambar dekat bawah itu. Sahabat saya Amai, yang mengenakan sepersalinan pink. Cantikkan.
Majlis Pertunangan Amai & Amin
Selepas majlis tersebut, dayah, Murni dan kawannya murni telah melarikan diri ke rumah terbuka lin pula. Lin ni kawan masa sekolah menengah. Masih teringat dulu masa from 2 sekelas dengan Lin dan nak di jadikan cerita, Cik Lin sangatlah suka menyanyi. Hari2 dia nak nyanyi lagu hati kama. Tak per suara dia memang best. Sedap mendengarnya. Alhamdulillah memang rezeki dia sekarang dia bekerja dalam bidang penyiaran cuma bukan sebagai penyanyi. Baguslah jugak, Harus ada batas dalam bersuara inikan. Terimbau masa lalu di sekolah pernah jugalah saya menyumbangkan suara yang serba sumbang ini. Mujur sampai ke tahap itu sahaja.
Hari Isnin
Isnin pula adalah perayaan Deepavali. Happy Deepavali!! Saya sampaikan ucapan tersebut kepada sahabat india yang saya kenali. Malam harinya, kawasan rumah saya meriah dengan percikan bunga api dan bunyi riuh orang bermain mercun. Berdentum dentam jugaklah bunyinya. Alahai tahan ajalah telinga. Tapi cukup mengambarkan betapa meriah dan sungguh bercahaya peristiwa malam Deepavali. Paginya saya telah menyibukkan diri pergi katering sebabnya nak tgk pengantin lelaki yang sangat cerewet. Kenapa ek cerewet. Sebab adik saya cerita yang semalam masa dia orang setting table and all the decoration for VIP table, guest and also buffet table, Si pengantin lelaki ini boleh hentak2 kaki sambil kata. "Saya tak nak color ini" isshhh geli dengarnya. Macam patah aja. Berlari jugalah mam mencari ikut kemahuan si pengantin lelaki itu. Ini semua gara-gara staff yang pandai menabur janji tapi tidak sampaikan pada yang lain. Mujurlah dapat majikan baik kalau tidak, "YOU ARE FIRED" haaa.. kan lagi haru. Tapi dia memang layak dapat termination letter jikalau terus bersikap sedemikian.
Lepas itukan, saya pergi open house my lovely friend siapa lagi kalau bukan Ili Syazwani. Kawan baik saya. Erm.. makan nasi beriani. Yum..yumm..yummm sedap taw. Lepas tu ingat nak singgah tengok aqil, tapi sayang dia nak keluar. Tak dapatlah tengok si kecil itu. Nantilah ada rezeki nak tgk aqil yang sedikit membesar.
Itulah cerita cuti saya yang agak panjang.
D_Y_H melapor...
Diri yang mengantuk!!

Wednesday, October 22, 2008

1st Celebration!!!

Assalammualaikum Wbt,

Today is 22nd October 2008, which mean myself celebrating 1st year of employment. Congratulation to me, because had achieve this level within the same company. Even the journey is still far, at least I have hit 1 year achievement. With 2 times increment in a year, 1 times bonus, the position had been change even not in the formal letter. For me it is an achievement.

My target now, to do my best on my acca. Hopefully, i'll do well in the exam. The exam days is coming soon but I still haven't prepare much. The day was very busy, luckily I just decided to take one paper in this coming sitting.

Terkejut.. tengah2 tulis blog ni.. Kak waty call.. dia baru sahaja di ragut. MasyaAllah terkejut!! Baru aja rasanya menghantar dia balik tadi. Kat ofis bawah. Tak sangka ada orang nak meragut. Mujurlah semua yang berharga tak dapat di ambilnya. Hanya sempat si pencuri tu meragut plastik yang berisi roti sahaja. Ha.. makan la roti tu. Dah ada agaknya kerja yang lebih berfaedah. Kerja yang haram itu juga yang nak di kerjakan. Syukur, kak waty tak apa2. Sian dia.

D_Y_H
9.16pm, 22nd October 2008
1st anniversary..

Saturday, October 18, 2008

New born in family

Assalammualaikum wbt,

What happen in my family, actually there is new member coming into our family. So that, welcome to the world. Hehehe... it's new born in the family. My niece la.. its a girl.. again.. we have add some more girl into family. It a lots of girl compare to boy. What to do? We except what Allah given to us. HIS willing.

Coming next monday, she will be operate. So sad, but what to do have to. We pray for her health and always under Allah bless. Be strong yer....

mmm.. what was happen to me today.. i'm stuck in office.. it is because of the promise.. This was happen b'coz we need submit the report by today. He was always make me feel hot day. Why la.. I know that he has a qualification. So, do I care? Halooo.. I don't mind at all. Hate to talk about this. Anyhow, congratulation to myself b'coz able to finished the work by today.

Have to caw 1st. Seems like I cannot stand it anymore. Very sleepy.

Tuesday, October 14, 2008

I've motivated

Assalammualaikum,

I've been motivate, why? It is because now i'm in process on reducing my weight. I don't want call it as diet. Because sometime diet meaning you have cut of a lots of other things that u like. I attention now, to reduce my weight. I'll keep this promise to myself, I shall take 3 years to do it. I'll try my best to loose it and wanted to proof it. My friend just came in give one page with is really heplful.

http://longliveandprosper.blogspot.com/2008

The website is story about what is bside the succesful of a man, who succesful reduce his weight. I should try it over again. I should do it. Since I realise that i'm obese. Can stay cute, but have to make sure, r u healthy. That is what i'm continuing askin myself. Year by year kept asking. Now, I've put some effort. I'll try my best. No matter how difficult i've feel at first place. Nothing is impossible right? I know all of us will agree with me.

D_Y_H
I want to loose weight!! InsyaAllah.
14th October 2008

Monday, October 13, 2008

Pening lalat laa diriku ini

Assalammualaikum wbt...

Pening kenapa? Jawapannya kerja guee laa.. apa lagi.. mmg kasi pening aja.... Ni nak kena go in back client ni. Sabar aja la... Tak taw la kalau yang 1 lagi file tu pun kena pi jugak ke tidak... hopefully tidak... nak concentrate pada job sedia ada pun bertambah pening den di buekk nya...

Tambah pening.. memang pun hilang konsentrasi.. sya dibuatnya...

D_Y_H
pening sudah ni

Wednesday, October 8, 2008

More responsibilty!!

Is either happy or sad? You choose!! For me it is not an answer. But it is responsibility. More responsibility on my hand. The news was good when my boss give an advice for me to improve on my reporting skills. Yahhh.. I admit it's my weaknesess. I trying my best to improve it. Because according to him, even I'm junior but he was very impress with my willingness and responsibility. I good to hear but I know it's was points of you have to work more after this. Planning everthing. One more things, need to go BOD meeting. Uhuuuu... berpeluhlah haku!!!

Now need more work on understanding the scope and always thinking of why.. why.. why.. uhhhuuu... have to work more after this. Have to la sayang... adoiiii... Kenalah bahagi masa antara study and kerja betul..betul lepas ni. Memang lepas ni tak boleh tamak. Kena ambik per exam one paper. Kalau tidak buat over estimate kemampuan diri, sedangkan diri tak boleh jadi superb. Selain kekangan masa yang menekan diri. This work really makes me thinking more and even more. Why its happen? What is a conclusion? What is your recommendation? Now I'm actually stuck in the middle. Have 3 files to done. Now, almost finished 2. Haiyaaaa... Tomorrow got meeting with her. I know she will talk about that. So sad, not even one year know her. Its ok, memang our industry like this. Somebody will coming back soon. Not so soon la, it is quite late also. Earlier next year. Sighhhh...... luckily I have my senior. Kalau tidak memang patah kakilah.

D_Y_H
hard to think now..
2.48pm, 8October 2008

Tuesday, October 7, 2008

Lagi..lagi accident

Hari ini hari raya ke-7. Ikut statistik dah banyak dah kes kemalangan jalan raya. Ops Sikap tapi pengguna jalan raya tetap juga begitu. Tak pernah nak berhati-hati dijalan raya. Tak pun, ada pulak yang berhati-hati pun kena jugak. Macam mana tu. Itu di luar jangkaan. Kalau sudah takdir, malangkan tidak berbau. Jadi untuk tidak bau ia, berhati-hatilah dijalan raya.

Kesian sebenarnya dengar berita kemalangan ini, hari ini sahaja dengar berita kemalangan dekat bukit merah. Uisshhh.. kemalangan maut lagi itu. Innalillah, takziah buat keluarga mangsa. Sudah tersurat di loh mahfuz, matinya sebegitu. Jadi kepada pengguna jalan raya berhati-hati di jalan raya.

Dayah ni, cakap je sendiri pun kadang-kadang kalau dah on the road tu memang speed aja. Hahahaha.. melampau giler dayah ni sebenarnya. Tapi insyaAllah, tak lah speedy betul. Tak mcm my best friend, dia lagilah kalau boleh nak bawa 300km/hours.. siott je kan.. tapi dia mmg berangan aja. Moga hari ini, Allah memberi rahmat buatnya dan segala yang dilakukan akan di berkati.

D_Y_H
nak balik dulu la!!
6.01pm, 7 October 2007

Sian je ...

Kesian je dayah tgk these two things. Tersimpan kemas sahaja dalam laci ni. Why? I don't know. I don't have the answer. If they were know... die lah. Hopefully, I will fulfill it.

Siot je.. ade ke dia gelakkan dayah pakai pink.. hampeh tol la dia tu... Sabar je la... ishhh. dia ni pun satu. Nasib baik bukan dua atau tiga. Kalau tidak lagi haru hidup aku. hahahahaha..

Back to perkara kesian tu. Dayah rasa maybe kena juga pakai la. Kesian, tawakal la. Guna je kan.. selagi halal guna aje la kan.

D_Y_H
dah nak beku dah ni...
4.50pm 7October2008

Saturday, September 27, 2008

Makin slowww

apa yang makin slow... sebenarnya it is my speed was very slow... I try my best to achieved the target how ever it is still very hard for me to finished it. I think i'm not going back hometown la.. very lazy to going back. For sure, its need a lots of money. Somemore now i'm working, so that their must asking me the duit raya. mmmm, to be frank I dont put any budget on it, even for raya. I dont put any budget on it also. I just put budget to pay my exam fees and also to pay the subscription. Its a lot of money actually. How am I going to achieve the target. Now I already working for about 10 months not much I can save. But still saving. Now the saving I have to withdraw to pay the fees. Its for my own goods also. I would pray for succesful. I hope that I will pass this coming exam. I dont want to take risk.

I know this coming year end i will heavily outstation. See how laa... but know my attention to finish all my work before raya. So stressfull!!!! haiiyaaaaa....

D-Y-H
will alots of work
7.43pm, 27sep08

Friday, September 26, 2008

Kurang Imam

Ya Allah, tak tergambar betapa kasihan dan bagaimana umat Islam di Bulgaria terpaksa menghadapinya. Kekurangan Imam dan terpaksa menutup Masjid di bulan Puasa. Tidak adakah yang sudi menjadi Iman?? Krisis ini amatlah kritikal. Di harapkan Umat Islam di sana dapat menghadapinya dengan tabah. Beruntung menjadi rakyat Malaysia yang tidak kurang apa pun. Pada hemat sayalah. Kerana Malaysia makmur dan cukup segalanya, cuma kadang-kadang kita tersilap perhitungan. Selalu merasa tidak cukup dengan apa yang ada. Sedar atau tidak kita sebenarnya tidak bersyukur dengan apa yang ada. Tapi bukan semua orang begitukan. Ada sesetengah yang lalai dan alpa dengan warna kehidupan dunia yang sekaligus mengaburkan mata mereka untuk melihat dengan jelas.



Berbalik kepada Bulgaria sebuah negara yang berada di Benua Eropah. Masjid yang mereka ada sebanyak 1,500 buah dan Iman yang mereka ada cuma 900 orang yang digaji. MasyaAllah kurangnya sebanyak 600 orang lagi. Kita disini paling kurang, rasa saya (maaaf yer tak tahu the actualnyer) setiap masjid sekurang2nya ada dua orang Imam, am I correct? Apa sebenarnya syarat yang membolehkan seseorang itu menjadi Imam:-


Dipetik dari http://www.al-azim.com/


  1. Imam bukanlah seorang ummi yang tidak betul bacaan al-fatihah, cacat dari segi sebutan, ketiadaan syaddah dan sebagainya, sedangkan ma’mum lebih baik daripadanya.

  2. Imam bukan dari kalangan wanita jika ma’mumnya lelaki.

  3. Imam yang hendak diikuti itu bukanlah sebagai pengikut kepada imam lain.

Dipetik dari http://www.jomlayan.com/mybb/10-syarat-jadi-imam-t-1277.html

1) Islam, tidak sah solat yang diimamkan oleh seseorang yang kafir.

2) Berakal, tidak sah solat yang diimamkan oleh seseorang yang gila. Ini kerana, solat yang dilakukan oleh orang yang disahkan gila tersebut tidak sah.

Tetapi jika gila itu bermusim maka solat ketika dia sihat sah tetapi adalah dibenci. Ini kerana dikhuatiri penyakit gilanya itu berulang ketika dia menunaikan solat.

3) Baligh, tidak sah solat yang diimamkan seseorang mumaiyiz kepada seorang yang baligh di dalam solat wajib dan sunat.

Ini berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Ibn Abbas dan Ibn Mas�ud, �Janganlah diimamkan solat itu oleh seorang budak sehingga dia baligh.

�Ini kerana solat itu adalah dalam keadaan sempurna sedangkan budak atau kanak-kanak itu bukan daripada ahli yang sempurna.Imam Syafie berpendapat, harus orang yang baligh menjadi makmum kepada imam yang belum Mumaiyiz.

Ini berdasarkan apa yang diriwayatkan daripada Amr bin Salamah: Aku telah mengimamkan solat di zaman Rasulullah s.a.w sedang aku adalah anak yang baru berumur tujuh tahun. (Riwayat Bukhari)

4) Lelaki yang sejati sekiranya yang menjadi makmum itu adalah lelaki.Tidak sah solat yang diimamkan oleh seorang perempuan atau khunsa bagi makmum lelaki sama ada solat fardu atau sunat.

Sekiranya yang menjadi makmum itu perempuan semata-mata maka tidak disyaratkan lelaki menjadi imam bagi jemaah tersebut.

5) Bersih daripada hadas dan kekotoran.Tidak sah menjadi imam yang berhadas atau orang yang terdapat najis pada badannya, pakaiannya sama ada dia mengetahui hal tersebut atau lupa.

6) Baik bacaannya dan mengetahui rukun-rukunnya.Seseorang imam hendaklah baik bacaannya kerana solat tidak sah melainkan dengan bacaan dan mengetahui rukun-rukun solat.

Tidak sah seseorang qari menjadi makmum kepada seseorang yang buta huruf (jumhur) dan wajib bagi qari mengulangi solatnya. Seperti mana keadaannya tidak menjadi makmum kepada seseorang yang tidak mampu rukuk, sujud atau tidak boleh duduk ataupun tidak mampu mengadap kiblat.

7) Keadaan yang bukan makmum.Tidak sah solat makmum mengikut makmum lain sebagai imam.

Mengikut seseorang yang sudah terputus dengan imamnya disebabkan masbuk:i- Al-Hanafiah: tidak harus menjadi seseorang masbuq itu sebagai ikutan kerana dia telah mengikut (makmum).

Oleh yang demikian, yang diikut tidak boleh diikuti.ii- Al-Malikiah: tidak harus menjadikan seseorang yang masbuk itu sebagai ikutan kerana dia tadi mengikut (makmum).

Namun adapun yang mudrik (tidak sempat rakaat bersama imam boleh diikuti apabila dia bangkit untuk menunaikan solatnya dan hendaklah mudrik yang tidak sempat rakaat tadi berniat menjadi imam.

Kerana ketika itu dia sedang solat berseorangan dan tidak thabit hukum makmum.iii- Al-Syafieyyah: terputus ikutan / menurut imam dengan semata-mata keluarnya imam dari solat sama ada dengan memberi salam atau dengan sebab terbatalnya wuduk.

Ini kerana terkeluarnya dari ikatan di antara imam dan makmum maka pada ketika itu dia boleh mengikuti orang lain yang ganti imam atau orang lain yang mengikutnya sebagai imam.

Kesimpulannya : al-Hanafiah dan Malikiah tidak mengharuskan mengikut seseorang yang asalnya mengikut selepas imam memberi salam, dan harus pada Al-Syafieyyah dan al-Hanabilah. Ini adalah lebih utama.

8) Syarat khas pada al-Hanafiah dan al-Hanabilah: sejahtera daripada keuzuran.


Tidak lawas ketika buang air, kerap terkentut dan batuk makruh ke atas orang yang mempunyai penyakit-penyakit ini menjadi imam.

Sekiranya seseorang yang mempunyai satu keuzuran adalah lebih utama menjadi imam daripada orang yang mempunyai dua keuzuran. Adapun pendapat al-Malikiah tidak mensyaratkan syarat ini tetapi dihukum makruh menjadi imam selagi mana tidak terbatal wuduknya.

Begitu juga pendapat bagi Al-Syafieyyah tidak mensyaratkan syarat ini dan sah menjadi imam orang yang mempunyai keuzuran ini dan tidak perlu mengulangi solat tersebut.

9) Imam mesti seorang yang fasih al-lisan.Mampu menyebut huruf-huruf di dalam al-Quran dari makhrajnya.


10) Al-Hanafiah dan Al-Syafieyyah mensyaratkan supaya solat itu diimamkan oleh orang yang bermazhab yang sama dengan makmum.

Sekiranya seseorang yang bermazhab Hanafi solat di belakang seorang imam bermazhab Syafie yang mengalir darah pada tubuhnya dan tidak berwuduk selepas itu atau solat seorang yang bermazhab Syafie di belakang seseorang bermazhab Hanafi yang menyentuh perempuan dan tidak berwuduk, maka solat makmum itu batal kerana setiap mazhab melihat kepada batalnya solat imam itu tadi.

Al-Hanafiah berpendapat solat di belakang imam yang bermazhab Syafie adalah makruh

Hermmm.. untuk membolehkan seseorang itu menjadi Iman bukan susah tapi adakah yang mahu menjadi Imam. Di bulgaria ia sudah berlaku, tidak tahu lagi dimana di atas muka bumi Allah ini perkara ini berlaku. Ia amatlah kritikal. Walaupun kita berada di negeri yang berasingan tapi kita masih umat Nabi Muhammad SAW dan atas satu lafaz syahadah. Walau dimana kita berada keperitan yang di rasai sahabat yang lain pasti jua kita dapat rasai.

*fakta nombor dipetik dari Berita Harian


D_Y_H

yg hilang mood bekerja dikala ini

11.35am, Menara penuh orang bekerja dan membelibelah

Wednesday, September 24, 2008

ari ini dlm sejarah!!

Huhuhu.. ari ni dlm sejarah dimaklumkan bahawa Hidayah telah pergi ke dua client sekali gus.. hahahha.. poyo je... hahahaha..
pergi dua tempat aje... mula ke Jalan Raja Chulan.. lepas tu now.. dlm kete nak ke Mont Kiara..
harapanya boleh siapkan field audit cepat2 leh elak jammed n sampai opis cepat.. boleh ke ni ek.. boleh rasanya dgn bantuan kakak senior.. horerrrr...

Nak balik cepat.. tapi dlm hati tuhan sahaja yang taw.. punya la banyak lagi keje nak kena buat.. ni kes naya tol la.. serius gler punya banyak lagi keje den.. nak wrap up file yg client besar tu.. yg masih dok dlm bonet x buat apa2.. apa x nyer.. balik je dah kiii'ook.. penat gler... terus sleeping tunggang langgang.. x lalu nak ngadap apa pun... setakat uruskan kebersihan diri aja.. selebihnya di dodoi katil.. hahahaha..

Hopefully, today boleh la buat keje serba sedikit...
hopefully la...

D_Y_H,
depan BBQ Chicken, Desa Sri Hartamas.
1.52pm, 24th September 2008

Monday, September 22, 2008

More inspection will make people work carefully

Isn't ?? Its depends on person. It how i'm work actually. Duties as Internal Auditor is not an easy work, because sometimes we have to ignore our feeling or what so ever. Be INDEPENDENT!! That is our priority, listen is not to follow 100%. The duties is every single findings need the management to comment and then reconcile the comment as report. The feedback is useful or rubish (hahaha) its depends... while i'm reading the news today. The spec of int. audit is more needed now and people will appreciate us. Our duties is not to find other people wrongs or right just to ensure the standard policies or procedures are been applied and promptly practice.

In a normal life also, we have a guide to follow, it also same goes for working life there is standard established for us to follow. Why? Every action taken there is support with the valid reason.

Same goes to our life, there is standard guideline for us to follow it, it either u wanna follow it or not. For me, Islam has given me an a very clear way on how to live, work and etc. It is very transparent. Also easy to follow. It goes same to other religous also.

Many people doesn't have an idea what is an audit is all about? People might thing we are nothing. But actually we do something to correct what their think is TRUE or FAIR. We been protect by terms of "ACCOUNTANT". why. The whole world know about it, once you become an CHARTERED ACCOUNTANT there is a guide and ethics to follow.

But me, still looking forward to get the title. When?? it is a questionmark for me also. I hope I can finished it early. Even early, I need to consider other things which is my working experience is that cumulative 3 years. Not yet. Not even equal to 1 years. I'm only achieve 10months working experience and now "semi-senior" as per what my partner say, not an official yet. It is an achievement, because my senior only get the title after 2 years working. I'm proud and at same time scared because can I do this, do I have the capacity to do it and even sometimes i'm totally lost and blurrr. Because everyday is a learning day for me.

Today is quite tiring, because just only 2 hours sleep. Then wake up. Then go for work. Now sleepy and tonight i'm gonna sleep early. I hope so. :)

D_Y_H
after reading the article.
1.12pm, 22 September 2008